Den co den | Recenze

by - 10 srpna


Někteří si možná vzpomínají na mou recenzi zfilmované verze (odkaz ZDE), kterou jsem publikovala na začátku května. Hrozně jsem se od té doby těšila, až si budu moct první díl trilogie přečíst, a tak když jsem si před pár týdny všimla, že ho mají u nás v knihovně, neváhala jsem a musela jsem si pro něj zajít. Sice mě trošku zarazilo, proč jsem knihu našla v sekci pro dospělé, místo YA sekce, ale dobrá - mimochodem to nechápu ani teď, není tam jediná scéna, která by měla být pro mladistvé nevhodná. Ale to je spíše zmatená poznámka k naší knihovně, s recenzí to nesouvisí :D

Abych to ale tedy uvedla, příběh začíná z pohledu "A"; člověka, který se každý den probouzí v těle někoho jiného. Nikdy se neprobudí dvakrát ve stejném těle. Vždy je to někdo, kdo je mu věkově blízko (16 let) a kdo bydlí maximálně několik hodin cesty dál. Snaží se do životů lidí, které na jeden den ovládne, nevměšovat, neupozorňovat na sebe... všechno se ovšem změní, když se zamiluje do Rhiannon.

Jedná se o velmi nevšední koncept a nejspíš i kvůli tomu se mi příběh tolik líbil. Jinak romance moc nečtu a když už, musí tam být na pozadí ještě nějaká další linka. Den co den je ozvláštněn právě tím, že A nikdy neví, v kom se další den objeví - ta nejistota, poznávání nových lidí a jejich životů, to má v sobě určité kouzlo. Ovšem stále je 95% knihy soustředěno na to, jak A chce s Rhiannon být, ale jak je to vlastně až moc složité (z očividných důvodů). Na jednu stranu se mi líbí, jak se Rhiannon během příběhu chová - je to hrozně realistické. Na druhou stranu mi přijde, že hrozně přeskakuje mezi názory a nedokáže se rozhodnout... ale nejsem si úplně jistá, jestli jí to můžu mít za zlé. Vzhledem k situaci se to dá pochopit.

"Kdybych se každý den budil v jiném těle - kdybys nikdy nemohla vědět, jak budu zítra vypadat - stále bys mě milovala?"

Jak A, tak Rhiannon, jsou velmi zajímavé postavy a líbí se mi, jaké nabízí pohledy na svět. Sama jsem si i ke konci oblíbila Nathana, což jsem vůbec nečekala (vyjádřím se k tomu v sekci spoilerů). Jinak mě žádná postava moc nezaujala, ale vzhledem k tomu, že je tento díl z pohledu A, se tam víceméně nikdo krom těchto tří už znovu neukazoval (krom Justina, ale k tomu se radši nevyjadřuju). Celkem by mě zajímalo, jak je to s blízkými Rhiannon - nepochybně bych se o tom dočetla ve druhém díle, který je vlastně dějově úplně stejný jako první, jen z jejího pohledu. Momentálně se spíše přikláním k tomu dvojku přeskočit a rovnou se vrhnout na trojku, abych se dozvěděla, jak to dopadlo... a ke dvojce se vrátit později, až si děj jedničky budu trochu méně pamatovat. Četla jsem, že spousta scén je tam stejných, i když zase nabízí nový úhel pohledu na věc... ale právě kvůli té podobnosti ho spousta lidí hodnotí hůře (proto bych raději počkala).

Jeden problém, který jsem s knihou měla, souvisí s českým překladem. A jakožto aspirující překladatelka bohužel na to taky nemám úplně řešení; tohle je prostě výhoda angličtiny, kde se to řešit nemusí. Hlavní protagonista nemá žádné pohlaví. Celý život žije jak v tělech dívek, tak chlapců. Někdy se cítí tak, někdy jinak. Příběh je vyprávěn v ich-formě, takže to většinou problém není, ovšem když občas vzpomíná na minulost, je tam použit mužský rod... což je teoreticky špatně. Mé původní řešení bylo, aby se rod v minulém čase měnil podle toho, jestli je v těle dívky nebo chlapce, ale to by bylo nejspíše ještě víc matoucí. Takže okolo půlky knížky jsem se s tím už prostě smířila a neřešila jsem to... jak říkám, výhoda angličtiny v tomhle :D

"Víš, že každý den nebude takovýto, že?"
"Zítřek je zítřek. Dnešek ukončíme hezky."

!! spoilery !!
Nebudu se tu nějak extra rozepisovat, ale potřebuju zmínit scény, díky kterým jsem si oblíbila Nathana (a u kterých mě mrzí, že nebyly ve filmu). Nathan - kluk, který věřil, že byl posednut ďáblem, když si vzpomenul na den, jak ho A ovládal. První takovou scénou bylo, když A potkal Nathana ve škole. Když s ním mluvil ústy Nathanova kamaráda. Tehdy mi ho bylo poprvé líto. Pak přišly emaily, které si A s Nathanem vyměňovali a nakonec jejich setkání. Setkání, při kterém A všechno Nathanovi odhaluje - kým je, co dokáže. Samozřejmě v následující scéně mě Nathan trochu naštval, když všechno vyžvanil Pooleovi, ale ve finále se tak alespoň A dozvěděl, že není sám. A když zavolal o pomoc, Nathan mu pomohl. A prostě tohle je něco, co bych hrozně ráda ve filmu viděla... tam jsme se nikdy nedozvěděli, jestli je A s touto "schopností" sám nebo ne. Každopádně bylo hrozně super to číst, protože to bylo něco nového, jiného. A oproti celému zbytku knihy to byla najednou nějaká pořádnější "akce".
!! konec spoilerů !!

HODNOCENÍ
8/10

***

A to je pro dnešní článek vše!

Znáte knihu nebo film, který byl podle ní natočen? Máte rádi YA romantiku, zvlášť když jde o netradiční příběh?

You May Also Like

14 komentářů

  1. Ty jo, obvykle na romantiku taky nejsem, ale koncept vypadá fakt zajímavě. Líbí se mi, že to není "každý den je stejný, musím vyřešit proč". Takový způsob vyprávění jsem nikdy nezažila, takže moc díky za tip. Knihu si hned půjdu sehnat :). Moc díky.

    Verča ze Ztracena v Praze | 9 KOSMETICKÝCH NOVINEK, KTERÉ JSEM POŘÍDILA V DM | KOSMETIKA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě pak dej vědět, jak se ti líbila!! :)

      Vymazat
    2. Už jsem si ji sehnala, tak snad začnu číst co nejdříve. Ale teď zrovna čtu Podivná holka a Pohřbený obr :). Mám všechny 3 díly a možná to budu číst jako ty 1, 3 a 2 :)

      Vymazat
  2. U nás je zase v oddělení do děti, nevím, kdo to posuzuje :D Tuto knížku jsem četla před několika lety a moc se mi líbila, i druhý díl byl fajn, ale ne už tolik, třetí jsem ještě nečetla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takhle jsem už párkrát našla v oddělení pro děti knihu, o které jsem věděla, že je plná sexuálních/násilných scén, jenomže někdo viděl obal a řekl si: pro děti! A víc neřešil :D Mám pocit, že u této to bylo podobně, když vezmu v úvahu původní obálku a ne tuto filmovou, kterou jsem zvolila pro náhled :) Bohužel ať to rozřazuje kdokoli, asi si o tom příliš nezjišťuje :D

      Vymazat
  3. Na tuto knihu už mám pár let zálusk, ale jaksi jsem se k ní nedostala. :D Ale je fajn, že vím to s tím rodem. :) Ale teda souhlasím, že v tomto to má angličtina opravdu jednodušší. :D

    OdpovědětVymazat
  4. A to já zase na romantiku jsem, myslím, že by se mi to hodně líbilo. 😊

    OdpovědětVymazat
  5. Tak tahle knížka vypadá skvěle! :) Já spíše čtu takové ty rozvojové :)

    OdpovědětVymazat
  6. Upřímně, toto mě hodně zaujalo! :) Připomíná mi to trochu námět jako u Hostitele. :)

    OdpovědětVymazat
  7. This book seems very interesting :)

    OdpovědětVymazat
  8. Moc pěkná recenze :) V létě mám sklony číst romantiku a na tuhle knihu i film se taky chystám :)

    OdpovědětVymazat
  9. Thank you for sharing this wonderful post keep your awesome work
    I have many hobbies. I love to travel and read. But my favorite hobby is cooking. Let me tell you why! First, I'll tell you a little bit about why I started cooking. Secondly, I'll give you some information about what I like to cook. Third, I will say how I use the vietnamese food for cooking.

    When I started cooking, I was 10 years old. My mom wants me to be a chef. She has always believed that girls have to make different types of food, because one day they will get married. In my country, it is normal for girls not to cook. I feel lucky because I can cook many dishes. Now that I cook some of the dishes my children and husband love, I become happy and proud of my mother and myself. i am a food blog

    OdpovědětVymazat
  10. Tedy nevěděla jsem, že je i kniha ale slyšela jsem právě o filmu a mám ho na listu, ale zatím jsem se k němu nedostala. Nápad ale nicméně hodně zajímavý :)

    OdpovědětVymazat
  11. Na knížku i film už jsem koukala nějakou dobu. Tak už mám jasno, co si dnes pustím. Děkuju! ☺

    OdpovědětVymazat