Jak jsem vyzkoušela kaligrafii

by - 17 srpna

Díky Katie za to, že mě vzala s sebou a já si tak mohla vyzkoušet tuto zajímavou aktivitu!

Ke kaligrafii jsem se dostala v rámci hodinového workshopu Psaní je hraní, který se odehrával 1. 8. na otevíračce studia Mocup. Space v Brně. Samozřejmě jsem o kaligrafii slyšela už dříve a viděla jsem na youtube i pár videí, kde si ji lidé zkoušeli, ale nikdy by mě nenapadlo, abych si to vyzkoušela taky. Přišlo mi to hrozně těžké a vlastně jsem ani neviděla důvod, proč bych se to měla učit - k čemu mi to asi tak bude? Jenomže se ukázalo, že to vlastně zas tak složité není (alespoň ne v principu). A k čemu se to dá využít? Třeba k relaxaci, k sepsání originálního přáníčka či jmenovek na dárky... a vlastně vám to může i pomoct se zlepšením vašeho škrabopisu - pokud jste jako já a nemáte zrovna nejkrásnější rukopis.

Ale začnu od začátku. Když se řekne kaligrafie, většina lidí si nejspíš představí písaře a mnichy, jak někde v klášteře píší brkem zdlouhavé spisy či kroniky. A ona ta představa ani není daleko od pravdy, minimálně v minulosti se tohle písmo opravdu používalo především takto; i když v moderní kaligrafii se už používá spíše brush pen, než inkoust a brk.

Kdo by ale nevěděl, dá se říct, že kaligrafie je druh krasopisu, kdy vlastně píšete jednotlivé znaky, ze kterých pak skládáte písmena, slova, věty.

Znaky na písmena 
(je důležité se držet přesného počtu kroků a nepsat vše zároveň, jak nás to učili ve škole)

Znaky na slovo
(opět se držet stanoveného počtu kroků u jednotlivých písmen)

Jak by řekla přednášející na workshopu, kaligrafie je hlavně o preciznosti. Když nám poprvé začala vysvětlovat, jak to vlastně funguje, tak řekla, ať si představíme, že píšeme pomalu, a pak to ještě desetkrát zpomalíme. Takže mnohdy jsme se pak museli pokoušet o opravdu šnečí tempo, abychom tu tenkou linku měli opravdu tenkou a nešla nám do šířky (jak můžete vidět v mých příkladech, na tom taky ještě pracuju).

No a tím přecházím k asi nejdůležitějšímu pravidlu kaligrafie.


Nejzákladnějším pravidlem je, že když vám jde ruka dolů, musíte na pero opravdu zatlačit, abyste měli pěkně širokou čáru, zatímco když jdete nahoru, snažíte se o naopak co nejužší linku (prý si máme během psaní pořád v hlavě opakovat: "široká dolů, úzká nahoru", abychom to nepletli). Především ta úzká chce praxi, protože polovinu času je hrozně rozklepaná nebo mění tloušťku.

Ze začátku se tedy musíte naučit základní znaky, ze kterých se skládá víceméně celá abeceda (v materiálech z workshopu mám samozřejmě celou abecedu jak malých, tak velkých písmen, vč. toho kolika tahy se mají psát, ale úplně nevím, jestli to tady můžu celé zveřejňovat - proto zájemcům doporučuju buď prohledat internet nebo si přímo pořídit písanku moderní kaligrafie). No a jakmile máte zmáknutá písmena, můžete se vrhnout na slova, věty a třeba jednou i dopisy! :D


Ještě dodatek na konec - já jsem si pro tyto účely nedávno koupila tuhle sadu brush penů (necelých 60 Kč v papírnictví). Zkoušela jsem i obyčejné fixy, co mám doma a s některýma ty tlusté/tenké čáry taky trochu šly, ale samozřejmě výhodou brush penu je ten ohebný (štětcový) hrot. Plánuju si případně i v budoucnu pořídit nějaké klasické černé kaligrafické pero, protože s těmito brush peny se pracuje trochu složitě - a přímo paní přednášející nám říkala, že jsou tyhle určeny spíš pro pokročilé... ale mně to za tu cenu nedalo, navíc barvičky!! ♥

Každopádně mám v plánu to dál zkoušet a třeba mi to jednou půjde úplně samo :D Tak či tak, zajímavý zážitek - sama od sebe bych tohle nikdy nevyzkoušela, takže jsem hrozně ráda, že jsem se k tomu takto s kámoškou dostala.

***

Zkoušeli jste někdy kaligrafii? Láká vás to?

You May Also Like

17 komentářů

  1. A great post! I love your blog. Your content is very interesting < 3
    I am following you and invite you to me
    https://milentry-blog.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem to nikdy nezkoušela, zatím mě to ani moc neláká :D ale vypadá to moc hezky!:)

    OdpovědětVymazat
  3. Páni, to zní zajímavě, ani jsem nevěděla, že se na kaligrafii dělají nějaké workshopy. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel celkem drahé, ale pokud o to má někdo vážný zájem, tak proč ne :D

      Vymazat
  4. Taky se chci věnovat kaligrafii! :) Moc mě to láká.
    Michaela Blog || Instagram

    OdpovědětVymazat
  5. Já už to tak dlouho chci vyzkoušet! A furt se k tomu nějak nemůžu dostat... :)

    OdpovědětVymazat
  6. Také jsem si loni koupila kaligrafickou knížku. Zkoušela jsem to tak 2m a pak přišlo zkouškové a šlo to do kopru :D Ale moc se mi tento styl líbí a až mě to doma zase chytne, mám k tomu vše potřebné.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  7. Kaligrafie vypadá naprosto krásně. Ale myslím si, že já bych na ni fakt nervy neměla. :D Někdy když potřebuji kaligrafii do knižního "bullet journalu", tak si ji spíše načrtnu tužkou a pak vybarvím. :D

    OdpovědětVymazat
  8. slyšela jsem o tom ale zatím jsem to nezkoušela :) vypadá to dobře

    OdpovědětVymazat
  9. Achjo, jsem si tady vylila dušičku v pořádném komentáři a on se neposlal... Tak nic. Jen jsem tu psala o tom, jak přesně tohle je činnost, na kterou bych neměla nervy a hodně rychle bych je u toho ztratila.
    Nejsem úplně netrpělivý člověk, ale na psaní mi trpělivost teda fakt jako hodně schází. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to chápu, já to mám třeba takhle s antistresovými omalovánkami :D Často to na mě funguje úplně opačně, než by mělo... z kaligrafie zatím nějak extra nervy nemám, i když se mi to dlouho nevede (zatím - dost možná jen otázka času) :)

      Vymazat
  10. To vypadá tak krásně, už delší dobu přemýšlím, že si koupím takový ten cvičný sešit na trénování, navíc by se mi to docela hodilo protože vím, že píšu děsně :D

    OdpovědětVymazat
  11. Ja som to ešte nikdy neskúšala, ale vyzerá to zaujímavo :)
    What A Fancy World

    OdpovědětVymazat
  12. to vypadá zajímavě ♥ Kaligrafie mi přijde úžasná a ráda bych se jí někdy též naučila ♥

    Melissa H.
    www.melissahartford.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  13. Tenhle styl psaní se mi hrozně líbí, bohužel jsem na tyhle věci tak trochu nešika. :D :)

    OdpovědětVymazat
  14. To je krásne! Ja sa snažím takto pekne písať do svojho zápisníka, ale nie vždy sa mi to podarí, haha :-D ❤

    Blog de la Licorne * Instagram * We♥It

    OdpovědětVymazat
  15. Vídám to na sociálních sítích poměrně často. Hrozně se mi to líbí a chtěla bych to umět, ale na druhou stranu nějak nemám už čas na všechny aktivity, které bych chtěla dělat. Ale obdivuju lidi, kteří to umí, opravdu. ☺

    OdpovědětVymazat