Jak jsem absolvovala víkendový kurz kreslení

by - 02 června

K Vánocům 2023 jsem si vybrala nevšední dárek, který je hodně mimo moji komfortní zónu, a to víkendový kurz kreslení pravou mozkovou hemisférou. Nikdy jsem na podobné akci nebyla a už rozhodně ne sólo (tzn. bez kamarádské morální podpory), ale hecla jsem se, že to zvládnu, a tak jsem víkend 11. - 12. 5. 2024 tímto kurzem prošla - termíny u nás byly již v lednu a únoru, ale chtěla jsem počkat a protože jsem 9. 5. měla narozky a už začátkem roku jsem věděla, že si v tom týdnu budu brát dovolenou, přišlo mi to jako nejlepší načasování (takže ve finále jsem byla doma 8. - 10. 5. a pak přišel kurz, takže jsem měla i dost času na odpočinek, než to nastane).

Kurz se konal v Brně, bohužel úplně na opačné straně města, takže mě ráno i večer čekala hodinová cesta, což hlavně v sobotu večer a neděli ráno bylo nepříjemné. Délka kurzu byla kolem 8,5 hodin oba dny s tím, že v sobotu kurz trval cca od 10:30 hodin do 18:30 hodin, v neděli od 8:30 hodin do 16:30 hodin. Neděle mi už utekla rychle, ale sobota mě hrozně zmohla a než jsem se po konci kurzu dostala domů s tím, že jsem musela ještě nakoupit, udělat si oběd s sebou na neděli (protože jídlo součástí kurzu samozřejmě nebylo - pouze kafe/čaj/sušenky), odlíčit se, umýt si hlavu, udělat skincare a tak dále... no než jsem se dostala do postele, už jsem sotva stála na nohou (a hlavně mě hrozně bolela ruka ze všeho toho kreslení haha!)

Na kurzu nás bylo přihlášeno kolem deseti, a to v různých věkových kategoriích, já patřila k těm nejmladším, žádné děti tam tentokrát nebyly, ale byl tam jeden důchodce. Poměr ženy vs. muži byl na tomto termínu přesně 50/50, i když dle lektora bývají ve větším poměru ženy.

Průběh kurzu

Sobota 11. 5. 2024

Začalo se klasickou aktivitou "představte se, řekněte něco o sobě", z čehož jsem byla klasicky vyklepaná jak ratlík, na škole jsem to vždy nesnášela, no a pak přišel na řadu náš první portrét dle předlohy - tedy ten, který budeme používat jako "před" a na závěr kurzu budeme dle stejné předlohy kreslit náš portrét "po". K tomu se ještě dostanu ve finálním porovnání :)

Dále následovala drobná kreativní cvičení, která nás měla naučit, jak se přepnou z dominantní levé hemisféry na pravou, např. uvedu, kdy jsme měli vzít do každé ruky jednu tužku a kreslit oběma rukama zaráz ten stejný tvar nebo jsme měli kreslit vlastní ruku, ale bez toho, abychom se dívali na papír, mohli jsme se dívat pauze na tu svou ruku.

No a po obědové pauze přišlo cvičení, které mě za celou tu sobotu zmohlo právě nejvíce...

Rovnou říkám, že kdyby přede mě někdo dal fotku koně a já ho měla kreslit "normálně", rozhodně se takhle nevydaří. Tohle bylo první cvičení, kdy jsme naše nově nabité vědomosti o rozdílech mezi levou a pravou mozkovou hemisférou využili v praxi a abych to tady moc nerozkecávala, tak ve stručnosti - když kreslíte levou hemisférou, kreslíte toho koně běžně, tzn. kreslíte hlavu, nohy, ocas a tak dále. Naopak když kreslíte pravou, nesoustředíte se na koně, ale soustředíte se na to bílé pozadí kolem (negativní prostor) s tím, že využíváte těch pomocných čar a hledáte v tom bílém prostoru, jaké tvary vám připomíná. Např. když se soustředíte na ten bílý prostor mezi předníma nohama koně, tak ten trochu vypadá jako hlava Barta Simpsona, nahoře ty vlasy, vpravo nos (jak má kůň zahnuté kopyto) a tak dále.

Tímto způsobem, velmi pomalu, když se soustředíte na ty jednotlivé "čtverce", které vidíte v těch pomocných čarách, vám nakonec vyjde celý kůň. Bylo to zajímavé cvičení a s výsledkem jsem spokojená, ale trvalo mi to hrozně dlouho; byla jsem o dost pomalejší než většina ostatních a musela jsem obětovat i některé přestávky, abych to stihla dokončit.

Pak následoval tento portrét z profilu, který jsem už bohužel nestihla dokončit, pokud jsem chtěla odejít ve stanovený čas - a dále jsem tam v tu sobotu už rozhodně být nechtěla. Ale naštěstí jsem dostala předlohu domů, takže když budu chtít, můžu si ten portrét ve volném čase dokončit.

Tady zase okomentuji jen ten rozdíl mezi levou a pravou hemisférou, konkrétně se budu soustředit na ucho, na tom to vysvětlím nejlépe. Levá hemisféra - kreslíte normálně ucho; pravá hemisféra - soustředíte se na kontrast mezi světlem a stíny a opět v tom hledáte různé tvary. Když se podíváte na to ucho, ta "vnitřní část ucha" vypadá jako hruška a vedle toho se po boku ucha plazí hlad, který má nahoře rozevřenou tlamu a snaží se tu hrušku ukousnout. Zní to bláznivě, ale fakt to pomáhá s vystihnutím toho tvaru. A takhle prostě pokračujete u každé jednotlivé části obličeje.

Neděle 12. 5. 2024

V neděli již tolik plánů nebylo, čekala nás akorát kresba oka dle předlohy a nakonec finální portrét. Přiznám se, že ze všech kreseb jsem nejvíc pyšná právě tady na to oko, dělala jsem ho asi dvě hodiny, ale hrozně se mi líbí a fakt bych řekla, že se vyvedlo ze všeho nejvíc. Sice i teď tam vidím pár detailů, které mohly být lepší, ale s tím už nic dělat nebudu, jestli do toho začnu teď po třech týdnech vrtat, akorát bych to zhoršila :D

No a už přichází na řadu finální portrét dle předlohy - mimochodem, předlohu si každý mohl donést z domu nebo byly k dispozici různé předlohy na kurzu. Já si zvolila předlohu až přímo na kurzu a nedokážu popsat radost, jakou jsem cítila, když jsem ve směsici neznámých herců a hereček objevila Matthew Lewise haha (Neville z Harryho Pottera).

Začalo se kresbou pomocných čár, od kterých se můžete odrazit (nebo můžete dle nich měřit, pokud chcete hrát na jistotu), což pomůže k tomu, aby byly proporce na správném místě, tzn. finální portrét vypadal více jako kreslená osoba. Protože já měla předlohu z kurzu, nemusela jsem pomocné čáry do předlohy dokreslovat (již tam byly), takže jsem se rovnou mohla vrhnout na portrét.

A tady už je to pověstné PŘED A PO, kterým se tyto kurzy často propagují. Jak jsem již zmínila výše, prvním portrétem jsme na kurzu začínali s tím, že na něj bylo stanoveno 30 minut, zatímco nad finálním portrétem jsem strávila půlku neděle, tzn. cca 4 hodiny. Trochu mě mrzí ten časový nepoměr, ráda bych viděla, jak by ten můj "před" portrét vypadal, kdybych na něj měla stejný časový prostor (nebo aspoň poloviční) jak na ten finální portrét. Ale chápu, že takto to je nastaveno hlavně kvůli začátečníkům (dle lektora začátečníci nemají po 30 minutách kreslení prvního portrétu co dělat).

Závěrečné zhodnocení

Jednalo se o zajímavý zážitek a jsem ráda, že jsem si to vyzkoušela, i když "jednou to stačilo", jak se říká. Celkově bych řekla, že kurz je směřován hlavně pro začátečníky a na zkušenější kreslíře není přizpůsoben úplně nejlépe, ale i tak jsem se dozvěděla pár zajímavých tipů a triků, které určitě využiju i do budoucna. Pozitivně rozhodně hodnotím individuální přístup, hodně pomohlo mít v průběhu kreslení někoho, kdo přijde a dá konkrétní kritiku, co by se dalo aktuálně zlepšit.

Co bych hodnotila negativně je jakási "lživá reklama", která se motá kolem kurzů tohoto typu. Na internetu jsem vždy vídala "před a po" fotky z různých kurzů pravou mozkovou hemisférou, kdy "před" bylo pomalu jak od malého dítěte a "po" jako od profesionála a neříkám, že u všech z nás nebyl znát viditelný posun, NICMÉNĚ opět se vracím k tomu časovému nepoměru, kdy je naprosto logické, že portrét nakreslený za 30 minut vs. 4 hodiny bude vypadat úplně jinak. Dle mého to není zrovna fér porovnání, zvlášť když je to všude prezentováno na způsob "podívejte se, jak moc se můžete posunout za jeden víkend", ale o rozdílu v časech se už nikde nemluví.

Snad bych ještě zmínila, že i když chápu důvody tak intenzivních dlouhých hodin práce, protože se toho musí za jeden víkend hodně stihnout... je to opravdu náročné a není to pro všechny, zvlášť pokud patříte k těm, kteří si moc neodpočinou během týdne a o víkendu chtějí spíš nějaký ten relax, tady se vám ho nedostane. Ale s tím holt musí člověk počítat, když jde na 16+ hodinový dvoudenní kurz.


***

A to je od dnešního článku vše!

Slyšeli jste o kurzech kreslení pravou mozkovou hemisférou? Lákal by vás takovýto kreativní víkend nebo jste si již dokonce něčím podobným prošli? Ráda si poslechnu vaše zkušenosti i názory v komentářích!

Děkuji za přečtení a přeji vám krásný den, měsíc, život! L. V. ♥

You May Also Like

6 comments

  1. O kreslení pravou hemisférou jsem samozřejmě četla, ale osobně jsem nikdy nebyla do kresby tak moc zapálená, abych se chtěla učit víc. Nicméně, jak to popisuješ, je to hodně zajímavé. Vyčerpávající, ale zajímavé :)

    OdpovědětVymazat
  2. o kreslení pravou hemisférou jsem slyšela zběžně, ale nevěděla jsem, jak se s tím pracuje... je to opravdu zajímavé a ten kůň je úžasný :)

    OdpovědětVymazat
  3. Já jen zírám, vůbec jsem neušila, že něco jako kreslení prav. hemisférou existuje. ;) Moc zajímavý kurz, já jsem takový zvědavec, že mě zajímavá všechno nový, co bych mohla vyzkoušet, tak jsi mě krásně inspirovala. ;) Děkuju, papa

    OdpovědětVymazat
  4. Slyšela a hodně takových reklam jsem viděla, ale zatím mě to úplně neláká :) Je vidět hezký rozdíl, ale jak sama píšeš, může to být i tím časem :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  5. O tomhle kurzu hodně uvažuji. A moc ráda bych se ho v budoucnu účastnila.

    OdpovědětVymazat
  6. Byla na něm mamka s tetou a obě si ho chválily, jen tedy měly na ten první portrét neomezeně času, stejně jako na ten poslední, prostě když jim přišlo, že je hotovo, tak skončily, což mi tedy přijde lepší, takhle je to vážně nepoměr a je to škoda, tam je pak ten rozdíl znát.

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat