Percy Jackson: Zloděj blesku | Recenze

by - 31 října

Percy Jackson je pětidílná série, která spojuje řeckou mytologii s moderním světem a představuje dobrodružný příběh o přátelství, zradě a nové naději. Percy je dvanáctiletý chlapec, který nikdy tak úplně nezapadal. Vše se ale jednoho dne změní a on se dozvídá pravdu - nejen, že jsou řečtí bohové skuteční, ale on sám je synem jednoho z nich. Dostává se do tábora polokrevných, jediného místa na zemi, kde jsou polobozi v bezpečí před útoky příšer a kde mohou trénovat, aby se stali hrdiny. Percy zde však příliš klidu nenajde, Zeus totiž věří že mu ukradl jeho blesk a hrozí válkou, která by mohla zničit celý svět. Percy a jeho přátelé mají deset dnů na to, aby navrátili blesk do Diových rukou a tak se vydají napříč celou zemí, aby našli pravého zloděje...

Příběh je vyprávěný ich-formou z pohledu Percyho a i přes zařazení do YA literatury se jedná o knihu, která lehce zaujme i v dospělosti.

Po dějové stránce kniha chytne a už nepustí. Percyho věk se v narativu příliš neprojevuje, občas sice nepřemýšlí nad tím, co říká (jako když začne urážet někoho, koho by urážet fakt neměl), ale jinak mě on ani jeho přátelé svým chováním vůbec neštvali, přišlo mi logické co dělali (minimálně k jejich možnostem a schopnostem) a do knihy jsem se vždycky dokázala začíst jako nic.

K mým nejoblíbenějším postavám patří snad všichni bohové, kteří v téhle knížce byli, každý se mi líbí svým způsobem a těším se, jak to s nimi bude v pokračování - a až se začnou objevovat i další bohové! Ale vy víte, že jsem blázen do řecké mytologie, takže tohle je něco pro mě. Troufám si ale říct, že tahle knižní série zaujme i ty, kteří o mytologii neví ani ň a kteří se o ni nikdy nezajímali. Znám pár lidí, co to takhle měli a stejně se jim knihy líbily. Navíc je to skvělý úvod do řecké mytologie, vše je zde vysvětleno a představeno, protože tak jako pro některé čtenáře, tak i pro hlavního hrdinu je celý tento svět nový k postupnému objevování.

Možná víte, že je tahle kniha (i druhý díl) zfilmovaná a k tomu se potřebuju nutně vyjádřit. Já jsem ten film viděla asi stokrát, hrozně mě bavil, pak jsem si kdysi dávno přečetla tuhle knížku, zjistila jsem, že je o dost lepší a film jsem od té doby neviděla. Letos jsem se na film znovu podívala, jakékoli vědomosti o knize byly už samozřejmě fuč a film mě opět celkem bavil, tak jsem se rozhodla, že si knížku budu muset znovu přečíst a ideálně konečně dokončit celou sérii a série navazující (Bohové Olympu a Apollónův Pád). No a upřímně, ta knížka je fakt o tolik lepší, to si ani nedovedete představit. Ono je to dějově i něco úplně jiného, ta základní myšlenka sice ve filmu je, ale všechno se tam děje úplně jinak, ve filmu vypustili hned dvě důležité postavy pro finální dějový zvrat, určité postavy zase ztvárnili naprosto jinak, co se týče povahy a motivací... no opravdu teď můžu říct, že to je jedna z nejhorších adaptací, kterou jsem kdy viděla. Ani nevíte, jak jsem ráda, že jsem si tu knížku přečetla a už se nemůžu dočkat, jak budu číst pokračování.

Romantická linka v knize není, i když pokud jste viděli film, tak víte, že to přijde, ale jsem ráda, že to není hned v prvním díle. Však je postavám teprve 12 - což ve filmu vypadají všichni tak na 16 minimálně, možná je i schválně "zestárli", ale v knížce není důvod spěchat a aspoň to bude pěkný slowburn, když spolu určité postavy stráví roky dobrodružství a sbližování.

Podle knížky se teď chystá seriál (což byl hlavní popud, který mě dohnal si knížky přečíst), který by měl být mnohem blíže knížkám, než film - spolupracuje na tom i autor Rick Riordan, takže mám velkou naději. Zatím to vypadá, že seriál vyjde až někdy začátkem roku 2024, takže spousta času tuhle sérii dočíst.

Závěrem zmíním, že je kniha plná humoru, vážných situací, dalšího humoru (který je mimochodem opravdu vtipný, nejednou jsem musela zasmát nahlas a to se mi rozhodně nestává u každé knížky, která se snaží být vtipná) a samozřejmě skvělých postav a BOHŮ. Jako milovník řecké mytologie jsem ráda za každou zmínku, kterou poznám a třeba se i něco dalšího přiučím (samozřejmě ne vše je 100% tak, jak v mytologii, ale je to adaptace a řekla bych, že zatraceně dobrá). Samozřejmě že jsem si nejvíc oblíbila záporáky, ale však už mě znáte a znáte i mé online jméno, tak co jste čekali. Ono, asi bych se na určité postavy a zvraty dívala jinak, kdybych si je nepamatovala z filmu, takže to se moje reakce teprve začnou rozjíždět od druhého dílu (tam si film nepamatuju už skoro vůbec) a samozřejmě pak od třetího dál, kde už film není vůbec.

Určitě knižní sérii doporučuju mladším čtenářům i dospělým, myslím si, že má tahle knížka hodně co nabídnout a zvlášť pokud jste viděli film a aspoň trochu se vám líbil - slibuju, že kniha je 1000x lepší. Vím, že tohle se říká skoro o všech filmových adaptacích, ale tady je to fakt pravda, tam se mnohdy fakt i děje něco úplně jiného a pomalu jediná společná věc jsou jména a zasazení. Tak dejte knížce šanci, slibuju, že stojí za to.

8.5/10

***

Slyšeli jste o této knižní sérii, četli jste ji? Viděli jste film? A věděli jste, že se chystá seriál?

Děkuji za přečtení a omlouvám se, že teď nebyly delší dobu články. Mám toho teď opravdu hodně (dvě práce) a nemám čas ani lidi kolem sebe, natož na své koníčky. Tak snad to pochopíte a budu se na vás těšit zase někdy příště u nového článku! L. V. ♥