XP-PEN Artist 15.6 Pro | Recenze

by - 28 listopadu

Dnes tu mám trochu nevšední článek a nevšední recenzi a to na grafický tablet XP-PEN Artist 15.6 Pro. Na začátek zmíním, že se nejedná o žádnou spolupráci (kéž by), ale tenhle druh tabletu jsem sháněla už dlouho a neměla jsem tušení, pro jakou značku se rozhodnout, protože jsem o tom víceméně nic nevěděla. Takže jsem si řekla, že by nemuselo být od věci se tady o tom trochu více rozepsat o své volbě a o tom, jak s ní jsem spokojená.

Co je to vlastně "grafický tablet"?

Když se řekne tablet, většina lidí si nejspíše představí takovou tu větší verzi telefonu, kterou si může vzít s sebou kamkoli, má stejné nebo podobné funkce jako telefon, může z něj volat a psát zprávy, hrát hry, sledovat na něm filmy a tak dále. Na rozdíl od něj ale grafický tablet nefunguje samostatně a musí být vždy připojen k počítači, funguje totiž jako taková druhá obrazovka, na kterou se promítá to, co vidíte na obrazovce počítače - a pomocí pera na něj můžete psát, kreslit nebo používat pero místo myši. Tohle má samozřejmě své výhody i nevýhody, protože i na klasickém tabletu (řekněme Samsung Galaxy Tab S6 nebo Apple iPad) můžete kreslit, pokud si na to stáhnete nějakou aplikaci. Navíc si ho můžete vzít kamkoli a tak můžete i kreslit kdekoli, proč se tedy vyplatí kupovat nějaký obrovský tablet, který si s sebou nemůžu ani nikam vzít?

Ačkoli se nedá grafický tablet přenášet a jste odkázáni jen na svůj psací stůl, máte také k dispozici programy, které v počítači roky používáte a které si přes Obchod Play jen tak nestáhnete. Já jsem vyrůstala na Adobe Photoshopu, původně kvůli úpravám fotek a ke kreslení jsem se tam dostala až později. Také jsem dlouho používala Paint Tool SAI, to mi bohužel teď s tím novým tabletem blbne, takže jsem musela od něj upustit a nyní se začínám učit v programu Krita, kteý je mimochodem zcela zdarma. Samozřejmě i na klasickém tabletu jsou různé programy zdarma, ve kterých se dá kreslit, ale s těmi se mi učit popravdě vůbec nechce. Navíc když jsem svůj Artist Pro kupovala, věděla jsem, že ho nebudu používat jen ke kreslení, ale především i k úpravě fotek (retuše, ale i další) a ke grafické práci a na to používám výhradně Photoshop. Taky jsem věděla, že na cestách stejně kreslit nebudu a pokud ano, vezmu si s sebou menší skicák a můžu kreslit tužkou, než s sebou tahat drahý tablet a ještě ho někde rozbít.

O značce XP-PEN a jak probíhal nákup

XP-PEN je japonsko-čínská společnost (což jsou i známější výrobci jako HUION nebo WACOM, takže tady si nevyberete) a jejich produkty naleznete v klasických obchodech jako Alza nebo Datart. Nicméně já produkt zakoupila přímo na oficiálních stránkách XP-PENu, tedy z jejich evropské pobočky (jejich oficiální stránka je xp-pen.com, evropská pobočka má adresu storexppen.eu) a tablet mi posílali přímo z jejich skladu v Německu, místo toho aby ho posílali až z Asie, což se taky odrazilo na datu doručení. Proč jsem si ale neobjednala tablet jednoduše z Alzy a riskovala jsem nějakou stránku, kterou jsem vůbec neznala? Odpovědí je cena.

Původně jsem si chtěl pořídit menší Artist 13.3 Pro, který na Alze stojí 8 389 Kč. Pro úplnost, Artist 15.6 Pro stojí na Alze 11 690 Kč a já nad 10 000 rozhodně platit nehodlala, už těch 8 tisíc bylo na mě hrozně moc. Jak jsem ale pátrala po internetu, narazila jsem na onu stránku XP-PENU. Nejdříve jsem se bála, zda se jedná o reálnou pobočku společnosti, jestli to není scam, jestli zboží vůbec dorazí... ale poté, co jsem pročetla recenze (kterých bylo hojně u jednotlivých produktů) a několik článků po internetu, jsem došla k názoru, že by to mělo být legitimní. Pořád jsem se trochu bála, ale říkala jsem si, že to teda zkusím. Objednávala jsem v květnu a  v tom měsíci tam byla sleva kvůli Dni Matek, takže ve finále na evropské pobočce XP-PENU stál Artist 15.6. Pro 7 527 Kč. Ještě levnější, než ten Artist 13.3 Pro na Alze. No neberte to, samozřejmě ten menší tablet byl ještě levnější, ale říkala jsem si, proč nevzít rovnou ten větší tablet, za tu cenu. Přeci jen, čím větší, tím lepší v tomhle případě a ten cenový rozdíl od Alzy je obrovský. Jinak když už jsme u slev, vypadá to, že tam mají nějaké akce každou chvíli (z toho, jak jsem to během posledních měsíců průběžně sledovala), takže se vyplatí si určitě s koupí počkat.

Jinak u každého produktu je cena nejdříve v eurech, ale dole si můžete přepnout, ze které jste země, a měna se vám automaticky ukáže v CZK. Také se vám pak pod výběrem země ukáže, za jak dlouho výrobek cca dorazí, kdo ho bude posílat a že je doprava zdarma. Přesně tak, za dopravu tady nic neplatíte, což je další výhoda od Alzy, kde často platím i za vyzvednutí na pobočce. Jinak na produkty by se měla vztahovat klasická 2letá záruka a minimálně podle recenzí, pokud se vám poškrábe ochranné sklo nebo se něco stane a je potřeba to řešit, podpora reaguje dobře a produkt vám vymění. Osobně doufám, že tohle nebudu muset nikdy řešit, ale snad by to v tom případě opravdu probíhalo bez problémů. 

Produkt jsem objednala 22. května, následující den byl odeslán a domů mi dorazil 31. května, takže v tomto ohledu velká spokojenost. A ano, vím, že od té doby už uplynulo skoro 6 měsíců, ale chtěla jsem mít dostatek času na jeho vyzkoušení a zhodnocení.

Co všechno vlastně došlo?

Samotný tablet je v této pěkné krabici s držátkem, takže když je třeba, dá se i převážet. Já jsem si ho párkrát vezla pryč, když jsem o prázdninách třeba jela na týden k tátovi a věděla jsem, že budu chtít pokračovat v nějaké své rozdělané kresbě. Stačilo zapojit do notebooku a hurá do kreslení!


K tabletu také přišla spousta příslušenství, jmenovitě podložka, pero s náhradními hroty, kreslířská rukavice, hadřík na prach, připojovací drát a koncovky do různých zásuvek. Ty já tedy vůbec nepoužívám, vy se totiž můžete rozhodnout zda chcete tablet napájet přes usb z PC nebo ze zásuvky, ale pro mě to je nepraktické a nevyužiju to.

Co se týče připojení, potřebujete mít ve svém počítači dvě volné díry na USB a jednu volnou díru HDMI, aby vám tablet správně fungoval. V notebooku s tím nemám problém, tam vám volné všechny tři, ale ve stolním počítači mám ve své grafické kartě pouze jednu HDMI a v té mám strčenou obrazovku. Proto jsem si musela na Alze dokoupit redukci DisplayPort na HDMI za 250 Kč. Ten DisplayPort je dírka, kterou jsem nikdy na nic nepoužívala, takže teď mi dobře poslouží, abych mohla mít zapnutou jak obrazovku počítače, tak obrazovku tabletu a mohla ten stejný obraz vidět na obou ve stejnou chvíli. Pokud si plánujete tento nebo jiný tablet někdy pořídit, hlídejte si, jaké výstupy na to musíte mít volné a jaké výstupy má vaše zařízení. Některé počítače mají dvě nebo i víc dírek na HDMI, můj bohužel neměl. Jinak k telefonu se tenhle tablet připojit nedá, kdyby to někoho zajímalo, opravdu potřebujete počítač/notebook.

Tablet s obrazovkou vs. tablet bez obrazovky

Tady jsem si pro vás připravila porovnání mého nového XP-PENu s mým starým Wacom Bamboo Pen. Cenový rozdíl je tam samozřejmě obrovský, ten Wacom stál cca tisícovku, neměl k sobě žádné příslušenství ani náhradní hroty do pera, které jsem upřímně ke konci už dost potřebovala (mám ho už od základky, i když jsem ho nepoužívala celou dobu), ale je to starý model, už se nevyrábí a nedá se k němu nic přikoupit. Navíc si ani nejsem jistá, jestli se v něm ty hroty daly vůbec vyměnit, to pero nebylo zrovna nic extra.

Na první pohled je největší rozdíl ve velikosti a v praxi je to fakt poznat. Na Wacomu je aktivní plocha (část tabletu po které jde jezdit perem) 147 x 92 mm, zatímco na XP-PENu je aktivní plocha 344 × 194 mm. Taky se dost liší váha, Wacom váží jen 389g, zatímco XP-PEN 1500g.

Dále má XP-PEN k dispozici tlačítka (na rozdíl od Wacomu), u kterých si můžu nastavit, co přesně dělají - já si je přizpůsobila hlavně pro kresbu, ale stejně je občas ještě měním podle toho, co zrovna potřebuju (a v jakém programu zrovna dělám, Photoshop a Krita mají určité zkratky jinak, i když to dělá to stejné). Tady je seznam, jak jsem si tlačítka nastavila:

1 - krok zpět
2 - uložit
3 - převrátit plátno vodorovně
4 - sloučit vrstvu dolů

Kolečko - tohle má čtyři funkce, které můžete přepínat: přiblížení/oddálení, scrollování, změna velikosti štětce a otočit obraz

5 - nová vrstva
6 - transformovat (změnit velikost)
7 - otevře software k tabletu (kde si můžu např. přenastavit co dělají jednotlivá tlačítka)
8 - přepíná, jakou ze čtyř funkcí má to kolečko

A samozřejmě největší změnou v praxi je obrazovka. Na Wacomu jsem vždy musela koukat dopředu na obrazovku PC zatímco jsem kreslila, což někomu (kdo to nikdy nezkoušel) přijde naprosto nemožné. Jak můžete kreslit, když se ani nemůžete dívat na svou ruku a na to, co kreslíte? Ale dá se na to zvyknout, i když pravda, nikdy jsem si na to nezvykla úplně a právě proto jsem chtěla přejít na tablet s obrazovkou. Ten rozdíl je fakt obrovský a reálně jsem nikdy nebyla šťastnější. Přijde mi, že to trochu i urychlilo celý proces, nemusím každou linii kreslit 30x než je konečně rovná, teď už musím jen tak 10x, protože jsem dřevo :D Ale hej, pokrok!

Mimochodem, nemusíte mít nutně na tabletu a na obrazovce PC to stejné, lze mít třeba na tabletu otevřený kreslící program a na PC např. fotky, předlohy a tak dále - já jsem to zatím pořádně nezkoušela, ale mělo by to být proveditelné, pokud vím. Musíte si akorát nastavit, že nechcete duplikátní obrazovku, ale prodlouženou nebo tak nějak.

A k čemu se dá takový tablet použít?


Disclaimer: Nejsem žádná profesionální ani semi-profesionální umělkyně, tak mé kreslící schopnosti prosím moc nesuďte, jde jen o názorný příklad :D

Tak jak už bylo řečeno, mým prioritním použitím tabletu je kreslení a následně úprava fotek, je to skvělá pomůcka hlavně s retušováním pleti, kdy musí být člověk opravdu precizní. Do výhod a nevýhod u kreslení digitálně vs. na papír se zde pouštět nebudu, já osobně pořád praktikuju obojí (teda praktikovala jsem, teď mám dvě práce, takže na koníčky není vůbec čas, proto jsem musela výrazně snížit četnost článků zde na blogu a i tak moc nestíhám), ale můžu říct, že mi tenhle tablet hodně věcí urychlil a pracuje se s ním opravdu dobře.

No a na závěr, tentokrát nebudu hodnotit číselně z 10, protože nemám tablet moc s čím porovnávat a myslím, že pro nějaké pořádné hodnocení budu muset tablet používat ty 2 roky minimálně (jestli se s tím něco nestane), ale pro teď jsem spokojená a nemůžu nic než jen doporučit tento produkt, pokud hledáte větší tablet s obrazovkou, který nestojí 20 000,- a pokud třeba přecházíte z tabletu bez obrazovky jako já. Samozřejmě pokud nepotřebujete obří krám nebo nemáte tak velký stůl, menší Artist 13.3 Pro by vám měl bohatě stačit - co se týče parametrů, mělo by to být nastejno, největším rozdílem je právě velikost.

***

A to je pro dnešní článek vše!

Věděli jste o existenci grafických tabletů, které se připojují k počítači? Když jsem ho pořizovala, musela jsem spoustě lidem vysvětlovat, co to vůbec je, což mě dost překvapilo. Používali jste někdy takovýto tablet, máte nějaké zkušenosti s touto značkou nebo s jinými značkami? Podělte se s nimi do komentářů!

Jo a pokud máte další otázky ohledně tohoto tabletu, pokusím se vám je co nejlépe zodpovědět :)

Děkuji za přečtení, užijte si týden a budu se na vás těšit zase v pondělí u dalšího článku! L. V. ♥

You May Also Like

4 comments

  1. Wow, tablet má koukám skvělé funkce. Já bych ho asi nevyužila, jsem konzerva a jsem zvyklá na notebook, ale určitě je super a ať ti slouží! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkná recenze. Ale též jsem spíše zaseklá na notebooky. :D Ale přeji, ať ti dobře slouží.

    OdpovědětVymazat
  3. Přeji jen to dobré do roku 2023 a hlavně zdraví! :))

    OdpovědětVymazat
  4. To vyzerá úžasne. Tiež občas premýšľam, že by som si tento tablet kúpila, ale jedna vec je, že to človek chce a druhá, či by som to naozaj využila. Pre tých, ktorí nie sú profesionáli existujú aj iné prostriedky ako si vytvoriť takéto obrázky, ale tebe prajem veľa vydarených diel!

    OdpovědětVymazat