The Sandman (1. série) | Recenze

by - 05 září

The Sandman je seriál podle komiksové předlohy od autora Neila Gaimana a vypráví o vládci snů a nočních můr jménem lord Morfeus. Když se dostává na sto let do zajetí, říše Snění se bortí a to ovlivňuje i celý bdělý svět. Lidem se již nezdají sny, někteří dokonce usnou a už se nikdy nevzbudí. Po osvobození čeká Sandmana spousta práce - nejen, že musí získat zpět své magické předměty, ale také musí pochytat noční můry, které během jeho nepřítomnosti uprchly. Podaří se Morfeovi dát svou říši do pořádku? A co když se v jeho cestě objeví smrtelná dívka, jejíž schopnosti by mohly zničit Snění i celý bdělý svět...?

Seriál původně vyšel na Netflixu s deseti epizodami a později vyšla bonusová 11. epizoda, která se skládá ze dvou samostatných příběhů "Sen o tisíci kočkách" a "Kalliopé", z čehož je první příběh (na rozdíl od zbytku) animovaný.

Ani nevím, kde v téhle recenzi začít, ale připravte se na dlouhý seznam komplimentů a nadšení, protože tohle je doslova nejlepší seriál, který jsem kdy viděla. Co jsem ho zhlédla na něj nemůžu přestat myslet a jenom hledám příležitost, abych ho znovu zkoukla. A pak nakreslila minimálně deset fanartů a rozepsala fan fikci, kterou nikdy nedokončím...

Postavy jsou velmi zajímavé, každá má něco do sebe a není žádná, která by mi vadila. Samozřejmě mým favoritem byl Morfeus a kdykoli byl na scéně, byla jsem očima doslova připoutaná k obrazovce - a když nebyl, nemohla jsem se dočkat, až se zase objeví. Tom Sturridge je naprosto geniální volba obsazení a do role vládce snů se úžasně hodil, věřila jsem každé jeho emoci, jeden moment jsem měla potřebu ho obejmout, druhý moment mě absolutně děsil. Jak říkám, perfektní obsazení.

Další postavou, která stojí za zmínku, je Lucifer Morningstar, kterou hrála Gwendoline Christie. Slyšíte správně, Lucifer je zde žena, ale o to zajímavější pohled jako diváci dostáváme. Víte, seriál je plný různých zvratů a situací, které by vás asi nenapadly, ale takhle všechny pospolu prostě... dávají smysl? Gwendoline Christie je skvělá herečka a moc se mi líbilo její ztvárnění Lucifera, já ji znám hlavně ze Hry o Trůny, takže jsem byla nadšená, že ji vidím znovu.

Když jsme u Hry o Trůny, taky zde hraje Charles Dance (Tywin Lannister) a ze světa Harryho Pottera tu zase je David Thewlis (Remus Lupin), oba naprosto skvělí. V seriálu se objevují i další známá jména jako Mark HamillPatton OswaltJames McAvoy, které ale na první pohled nepoznáte, protože zde pouze zapůjčují svůj hlas.

Další herci a skvělé postavy, kteří stojí za zmínku jsou Vivienne Acheampong jako Lucienne, Kyo Ra jako Rose Walker a Boyd Holbrook jako Korinťan, to nejbližší k záporákovi, co v tomhle seriálu bylo. A musím říct WOW, ten byl teda úžasný. A když říkám úžasný, myslím příšerný, protože opravdu budil děs kdykoli se objevil na obrazovce.

Příběh je opravdu jedinečný, pohrává si s prvky řecké mytologie a křesťanství, které spolu (kupodivu) krásně fungují a tohle celé se pak odehrává ve vesmíru DC komiksů. Takže to dopadne tak, že v jednu chvíli je na scéně Morfeus a sudičky, v druhé je najednou Kain a Ábel a pak tu máme Constantina, ale tentokrát ho nehraje Keanu Reeves ani Matt Ryan, ale herečka Jenna Coleman. A upřímně to ničemu nevadí, celkem mě zajímá, jak to s její postavou půjde dál, pokud se dočkáme pokračování.

The Sandman nabízí spoustu originálních nápadů a myšlenek, které občas spadají až do filozofického "co by kdyby" a nutí člověka k zamyšlení nad smrtelností, zábranami a jak daleko bychom zašli, aby se všechny naše sny splnily. Je zde spousta dějových zvratů a odhalení, která jsem vůbec nečekala a když se tam objeví nějaký nápad, který působí jako "klišé", hned jste vyvedeni z omylu a ten nápad je udělán způsobem, jaký by vás vůbec nenapadl.

Celá atmosféra seriálu je naprosto úžasná, jsou tam vidět ty prvky hororu, ale nemusíte se bát žádných "jump scarů" (nic tam na vás nevyskočí, abyste se lekli), spíše jde opravdu o tu atmosféru, kterou dokáže každá scéna navnadit. Zmíním ale, že se zde občas objevují krvavé scény, ale není to až taková úroveň jako Game of Thrones nebo The Boys. Není to tak časté a většinou toho ani tolik nevidíte, ale přeci jen to tam je a vím, že některým lidem tohle bude vadit. Jinak k parádní atmosféře napomáhá i hudba, která krásně dokresluje každou scénu.

Závěrečné shrnutí: Jedná se o originální seriál, který bere běžné nápady a postavy a mění je na něco nevšedního a úžasného. Pokud máte rádi fantasy, horory, mytologické postavy a nebo adaptace na "známé" příběhy, tak vás tento seriál chytí, nepustí a nejspíše zhlédnete celou první sérii během jednoho víkendu. A pokud tohle nejsou vaše žánry, stejně si myslím, že byste měli seriál zkusit, alespoň než se dostanete do páté epizody, která dává hodně podmětů na zamyšlení. Pokud vás to ani po páté epizodě nebude zajímat, pak tohle asi není seriál pro vás, ale upřímně si myslím, že to za tu zkoušku stojí. Určitě se nevzdávejte hned po první epizodě, já si taky nebyla hned jistá, jestli mě to bude bavit, ale stačilo zhlédnout dvojku a trojku a už mě Sandman dostal do svých sítí... písečných sítí :)

10/10

Ano, tohle je poprvé, kdy nějaký seriál hodnotím maximálním možným skóre. Za mě to je prostě jedno velké WOW a musím se držet, abych si ho nepouštěla znovu a znovu a pořád dokola... věřím, že se zde najde spousta věcí, která nebude vyhovovat všem, určité z nich i dokážu odhadnout, ale mně osobně seriál neskutečně ohromil, okouzlil a jen tak na něj nezapomenu. Tak už aby tu byla druhá série nebo aspoň její potvrzení, protože jestli tohle Netflix zruší, pošlu na ně Korinťana :)

***

Slyšeli jste o tomto seriálu? Sledovali jste ho, případně chystáte se ho sledovat?

Znáte tvorbu Neila Gaimana? Tady je menší seznam jeho dalších děl (možná ani nevíte, že stojí za něčím, co máte rádi): Koralína, Američtí bohové, Good Omens, Hvězdný prach, Severská mytologie, Nikdykde... a mnoho dalších.

Děkuji za přečtení, užijte si týden a budu se na vás těšit zase v pondělí u dalšího článku! L. V. ♥