Jak jsem byla fotit s fotomodelkou | TFP

by - 01 srpna


Všechny fotografie jsem fotila a upravovala já, modelka je @sarie_m7 

Tak se po menší pauze vracím s novým článkem a tentokrát se jedná o něco trošku jiného, než na co jste ode mě zvyklí (minimálně v poslední době). Dnes vám povím o tom, jak jsem byla v červnu fotit s jednou fotomodelkou, kterou jsem poznala ve facebookové skupině na TFP fotografování, o tom jak jsme se spolu domlouvaly a jak vlastně probíhal samotný photoshoot. Myslím si, že by to mohlo být zajímavé minimálně pro začínající fotografy a fotomodely, kteří se zatím drží přátel a rodiny a teprve sbírají odvahu oslovit někoho úplně cizího - tak jsem na tom byla alespoň já před tímto focením. Ale třeba článek zaujme i vás, kteří nijak neaspirují stát před nebo za foťákem.

Nejdříve si ale pojďme objasnit termín TFP. Tahle zkratka stojí pro "time-for-print" (někdo také používá "time-for-photos") a jedná se o druh neplacené spolupráce mezi fotografem a modelem, jejíž cílem je rozšíření portfolia pro obě strany - tzn. modelka neplatí fotografovi za fotky a fotograf neplatí modelce za její čas. Většinou (i když ne nutně) se také od začátku pracuje s nějakým konkrétnějším nápadem, o který si chce určitá strana rozšířit portfolium - což pro mě v tomto případě bylo fantasy focení s lukem.

Teď ale již k mé spolupráci s Šárkou. Na začátku ledna letošního roku jsem ve facebookové skupině "FOTO TFP BRNO" zahlédla její inzerát, kde poptávala fotografy. Zaujala mě hned na první pohled (hlavně těmi nevšedními vlasy), tak jsem jí hodila do komentářů svůj Instagram a ona se mi následně ozvala. No a pak nám trvalo přes 5 měsíců, než jsme se konečně domluvily :D Měly jsme hrozné štěstí na to, že ať jsme se domluvily na kterýkoli den, vždycky bylo zrovna hnusně a zima, takže jsme to pořád odkládaly. Pak se do toho vložily i další osobní důvody u nás obou a než jsme se nadály, byl červen. A upřímně, myslím si, že to čekání za to stálo - domluvily jsme se na sobotu 18. června, konečně nám svítilo slunce a i když celkem pařilo, většinu času jsme trávily v krytu v lese. Mimo stín stromů jsme se dostaly až blíže západu slunce a zlaté hodinky.

Domluvené jsme byly na šestou hodinu večer (aby nebylo ostré světlo a hlavně ani velké vedro), přičemž sraz byl na Staré Osadě v Židenicích, kam jsem se sice hodinku projela (jsem z úplně opačné strany Brna), ale zase jsem to měla bez přestupů, což je fajn. Asi jsem cestou vypadala jako exot, protože jsem s sebou táhla svůj luk, ale jsou i horší věci, se kterými by mohl člověk v šalině cestovat, žejo. Šly jsme fotit k lomu Hády, respektive nahoru do lesíka kolem vysílače, takže jsme se ze Staré Osady svezly ještě autobusem číslo 201 na zastávku Velká Klajdovka. Pak už jsme pěcha došly do lesíka, Šárka si dodělala líčení (znaky na obličeji), převlékla se a mohly jsme jít na to.

Do pozadí focení jsem nám pustila nějaké fantasy soundtracky z filmů, což je mimochodem super věc nejen na navození atmosféry, ale také na uvolnění obou stran (přeci jen, hrobové ticho může být poněkud nepříjemné). Tohle je vlastně metoda, která se doporučuje fotografům, kteří pracují se začínajícími modelkami nebo s lidmi, kteří jsou více stydliví a necítí se před foťákem až tak dobře nebo přirozeně - nejlepší je se jich zeptat na jejich oblíbenou hudbu a pustit ji do pozadí. Také je na uvolnění atmosféry fajn si jít někam před focením sednout, třeba jenom na kafe, na půl hodinku a trošku pokecat, seznámit se. 

Tady bych asi zmínila, že já nejsem sociální tvor, jsem hodně velký introvert a když jsem cca dva roky zpět začala uvažovat nad tím, že bych začala fotit portréty, dost mě to děsilo - co si budu s těmi lidmi říkat? Dokážu vůbec nějak vyjádřit svou myšlenku, poradit s pózou, vést konverzaci s někým, koho jsem nikdy předtím neviděla? A ano, je to těžké, ale ono to většinou přijde samo, člověk nad tím fakt nesmí moc přemýšlet. A nepopírám, mně v tomhle ohledu určitě pomohla práce v divadle, kde musím občas komunikovat nejen s diváky, ale i s kolegyněmi, se kterými se vídám poměrně často a míváme společné služby u dveří a tak - díky tomu jsem se zlepšila i v tom běžném "small talku". Teď už mi ani nedělá problém se jen tak s někým bavit, minimálně takové ty klasiky na styl: co studuješ, jaké knihy čteš, máš tip na nějakou dobrou restauraci, apod. (i když zatím nedokážu začít konverzaci, nemám problém udržet konverzaci, ale úplně na začátku musí promluvit vždy ten druhý, takže vidíte, že i já mám ještě na čem pracovat).

Chce to čas, tohle se člověk nenaučí přes noc, ale jestli bych měla dát nějaké své moudro, na které jsem za poslední roky přišla... s každou interakcí s někým cizím je to o trochu snazší. S každým objednáním jídla v KFC, s každou odpovědí, když se mě někdo zeptá na cestu, s každou schůzkou přes Tinder a nevím co... prostě: každá nová interakce je o ždibec jednodušší než ta předchozí. A i když ten rozdíl nepociťujete přesně v ten okamžik, uvidíte tu změnu když se ohlédnete třeba rok dozadu - a ten rozdíl bude často obrovský. A pokud ne? Víte, jak se to říká: fake it, till you make it. To mi taky zatím prochází. Každopádně to jsem trochu odběhla od tématu, i když to je všechno spolu trochu spjaté. Chtěla jsem tím jen říct, že i když jste introvert, který má sociální úzkosti a bojí se mluvit s cizími lidmi... je naprosto možné a proveditelné, abyste s těmi cizími lidmi mluvili, pracovali, jednali. A aby to na vás ten druhý člověk třeba ani nepoznal :)

Každopádně s Šárkou jsme byly čtyři hodiny a fotilo se z toho cca tři. A tím nemyslím jenom to fyzické mačkání tlačítka na foťáku, ale hlavně spousta nastavování (pohnuly jsme se o metr vedle a světlo bylo najednou úplně jiné a musela jsem dalších 5 min měnit nastavení, než to zase vypadalo dobře), štelování a vymýšlení póz, hledání vhodného místa a pozadí, samozřejmě pak i převlečení šatů, jak uvidíte na fotkách, upravení make-upu... a tak dále. Spousta nefotících lidí vidí výslednou fotku a ani neví, kolik práce za každou z nich stojí a to ani nemluvím o post-processu ve Photoshopu/Lightroomu a podobně. Tam já osobně trávím vždycky hodiny času, než jsem s fotkou konečně spokojená, hlavně barvy a světlo, ale i retuš tváře, na které si dávám záležet (používám Frequency Separation + Dodge & Burn). Ono to focení bohužel fakt není o tom: stoupnu si, zmáčknu jedno tlačítko a hotovo, nic dalšího netřeba. Tohle se ale musí připomínat hlavně lidem, kteří nejsou ochotni fotografům platit, protože "to přece dokáže i můj osmiletý synovec" :D

Každopádně po focení jsme se každá zase vydala k domovu a já v následujících dnech začala procházet fotky (měla jsem jich necelých 200), promazávala ty rozmazané nebo nehezké a Šárce jsem následně poslala výběr asi 50 nejlepších přes stránku nahledovky.cz (skvělý nástroj pro fotografy, doporučuju!), aby si vybrala 10-13 fotek k úpravě. Já sama jsem už měla nějaké oblíbence, které jsem jí zvýraznila, ale konečné slovo jsem nechala na ní. Nakonec mi odeslala výběr 11 fotek a já se dala do práce. Úpravy mi zabraly několik týdnů, samozřejmě jsem na nich nepracovala dennodenně, měla jsem i jiné povinnosti, ale nakonec jsem vše úspěšně zvládla (ve dvou barevných verzích) a odeslala přes Úschovnu. 

No a pak už přišel čas na přidání fotek do galerie na mých webovkách a na Instagram... a samozřejmě sepsat tento článek, i když ten vlastně dopisuji až teď v den vydání, což jak vidíte je přes 6 týdnů od samotného focení :D No jo, to je tak když máte miliardu předepsaných článků a nejraději byste všechny zveřejnili co nejdřív.

Tím jsem ale snad už řekla vše a níže si můžete prohlédnout všechny upravené fotky z photoshootu...





Pokud by vás zajímaly další mé fotky (nebo tyto fotky v lepší kvalitě), můžete se podívat na moje webovky a kdybyste měli zájem o fotky, není problém se domluvit (a to i mimo Brno). Na webu mám mimo jiné i ceník a kdybyste měli nějaký fajn nápad a předchozí zkušenosti s fotomodelingem, můžeme se domluvit i na tom TFP. Tak či tak mám na webu kontaktní formulář a případně se mi můžete ozvat na email či na Instagram. Věřte mi, ráda od vás uslyším, tak se nestyďte! :)

***

A to je pro dnešní článek vše!

Stojíte raději před foťákem nebo za ním? Pokud před, zaplatili jste si někdy profesionálního fotografa? Pokud za, fotíte raději lidi nebo neživé objekty?

A co říkáte na fotky z photoshootu? Která se vám líbí nejvíce? :)

Děkuji za přečtení, užijte si týden a budu se na vás těšit zase v pondělí u dalšího článku! L. V. ♥

You May Also Like

22 komentářů

  1. Fotky se ti moc povedly!
    Taky ráda fotím, ale portrétům jsem nikdy nepřišla na chuť a ani mě nikdy nelákaly. Jsem introvert, jen bez sociálních úzkostí teda 😅 ale fotit cizí lidi mi nikdy nešlo (vyfotím mamku, přítele, kamarádku, ale tam končím.. :D).. neumím si ty lidi 'nastavit' a říkat jim: teď se usmějte, koukněte sem, trochu se natočte atd atd. 😀. Fotím raději krajinky, fotky z výletů a zážitků a taky svého pejska 🐾, který je mým modelem a má se mnou trpělivost, i když si vymyslím cokoliv 😅. S tím nastavením vždy taky trochu bojuju.. nastavím si to a za chvíli je světlo jiné a musím to celé přenastavit 😅. Když bych měla odpovědět tak určitě stojím raději ZA foťákem (i když mám pak míň fotek nebo žádnou 😀). Na profi focení jsem zatím nikdy nebyla, ale jednou jsem se nechala vyfotit s hafíkem od slečny, která fotila. Některé fotky byli pěkné, ale některé už za mě nereálně upravené nebo se mi nelíbily.. 😕. Od té doby, když chci někde vyfotit poprosím přítele, já si zapózuju kde a jak chci 😀 on mi tam toho nacvaká xxx a já si pak vyberu a sama si to upravím 🙂, to je pro mě asi takhle nejlepší způsob. Hlavně mám k dispozici úplně všechny nafocené fotky a mohu si vybrat sama, kolik a jaké chci 🙂.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju!
      Já mám s tím nastavováním lidí taky problém, proto je fajn začínat fotit s někým, kdo už má zkušenosti jako model, kdo má nějaké vlastní nápady na pózy a kdo se dokáže hýbat a tvářit bez toho, abys jim to musela ty sama pořád říkat. Ale ono je to o zvyku a o zkušenostech, jako asi všechno, každý fotograf začínal od nuly :) S těma "nereálnýma" úpravama je to složité, každý fotograf má většinou svůj styl, co se týče úprav, někdo poslechne zákazníka, když mu řekne že to chce víc přirozené, ale někdo zase ne, protože je to přeci jen reprezentace jeho práce a nechce vypustit do světa internetu něco, co není upraveno podle jeho gusta.

      Vymazat
  2. ráda fotím a portréty dělám jen přátelům, protože mne děsí ta komunikace a nevím, zda bych dokázala cizímu člověku říct, jak se postavit... ale je skvělé, že ty jsi to překonala :) koukala jsem na tvůj web a fotky parádní :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, jsem ráda, že se ti fotky líbí :) Nevím, jestli jsem to úplně překonala, ale každopádně pracuju na tom překonávání, jinak bych se nikdy nikam neposunula. Je to výzva, ale snad se to jednou vyplatí :D

      Vymazat
  3. Ty fotky jsou naprosto skvělý! A když mluvíš o tom, že jsi introvert... to mi připomíná, že já chci párové fotky, ale proboha...vůbec si neumím představit, jak nás někdo bude fotit, když jsme oba introverti :D Ale věřím, že zkušenost je to skvělá pro obě strany a ty rozhodně nemáš co ztratit, ty fotky jsou úchvatné! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, jsem ráda, že se fotky líbí! Hele když jste oba introverti a nejste úplně zvyklí nechat se fotit, je určitě ideální si vybrat fotografa, který už má větší zkušenosti, ideálně někoho kdo fakt ví co funguje a který si vás dokáže nenásilně nastavit a hlavně uvolnit. Myslím si ale, že většina fakt profi fotografů nebude mít s tímto problém, případně doporučuju, když byste někoho chtěli oslovit, tak hned v první zprávě zmínit že jste introverti a nemáte velké zkušenosti před foťákem, jestli by to byl problém nebo ne. Tipuju, že většina fotografů, co si bere za focení peníze, to zvládne a budete mít krásné fotky ve finále :)

      Vymazat
  4. Hele, to je ale překvapení. Já vůbec nevím, že takhle fotíš! Náhodou se zrovna taky s někým na tfp focení domlouvám! A taky to vypadá na 5 měsíců 🤣🤣. No uvidíme.

    A fotky se mi moc líbí, slečna je velmi zajímavá 😍. Hlavně ty vlasy!!!

    MOJE PRVNÍ KOREJSKÁ KOSMETIKA 🎁 (FIRST IMPRESSION&JAK OBJEDNAT&NEPLATIT CLO) | STYLEVANA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nojo, já jsem taková, že si nedokážu vybrat jednu kreativní oblast, já musím dělat od všeho trochu a u ničeho se nikdy úplně neustálit :D

      Každopádně děkuji a hele, kdybys chtěla někdy fotky, tebe bych zrovna na to TFP klidně nafotila taky, mega se mi líbí tvůj styl - oblékání, líčení, vlasy, všechno! Tak či tak přeji hodně štěstí s tvým focením, i kdyby to bylo domlouvání na 5 měsíců, hlavně ať to ve finále stojí za to čekání! :D

      Vymazat
  5. Já stojím radši za, před nejsem moc sebevědomá :D Na profesionálním focení jsem nikdy nebyla, ale myslím, že je to třeba super dárek a krásná vzpomínka. Focení se vám moc povedlo! Slečna vypadá jak elfka :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  6. Jsou to hezké fotky, hlavně se rozplývám nad tou kombinací barev. Tuhle temně modrou úplně zbožňuji a s fialovými vlasy vypadá nádherně plně.

    S fake it, till you make it jsem přežila celou svou předchozí práci, která spočívala v komunikaci, ale záhadně jsem tu práci dostala já, která od gymplu nebyla schopná pořádně si říct ani o kopeček zmrzliny. No, musela jsem se to naučit. :D
    A obdivuji, že nakonec zvládáš nejen small talk, ale i někoho štelovat a korigovat, to je ohromná zodpovědnost. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji mnohokrát! Když jsem byla mladší, myslela jsem si že fake it, till you make it je blbost a nebo že to je nějaká špatná věc. Přece bys neměla být "falešná", že? Ale ono na tom opravdu něco je a reálně si myslím, že to je dobrý způsob, jak na sobě pracovat :)

      Vymazat
  7. Parádní fotky! Kombinace růžových vlasů a přírody je dost originální, překvapivě skvěle to k sobě jde :) Já moc na focení lidí nejsem, ale obdivuju každého, kdo to s modelem/kou umí :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Jojo, taky mě ta kombinace zaujala, asi by mě nenapadlo tak zkombinovat, kdybych na modelku nenarazila, tak jsem ráda, že to nakonec dobře dopadlo :)

      Vymazat
  8. Krásné fotky, na tohle fantasy focení se vždycky krásně dívá:D já bych byla opravdu špatná modelka, vždycky, když si všimnu, že jsem focena úplně zkoprním a fotky nevypadají hezky... takže u mě by měl úspěch asi dobře maskovaný fotograf, co je zvyklý fotit divoká zvířata xDD teda za předpokladu, že bych byla zajímavý model :DDD
    Small talk mi nedělá problém začít, ale jsou dny, kdy mám docela problém ho udržet...jakmile jsem unavená nbeo nejsem ve své kůži, někdy je to hodně náročné :/
    A děkuju za další skvělý článek z pro mě úplně nového prostředí :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, jsem ráda, že se fotky líbily a že jsem ti mohla představit novou oblast :) Hele s tím zkoprněním, člověk se musí hlavně uvolnit, pomáhá když tě fotí nejdřív nějaká kámoška, se kterou se cítíš dobře, víš že s tebou bude trpělivá a nebude tě soudit. No a někomu zas může pomoct alkohol na uvolnění :D

      Vymazat