Chlap (1. série) | Recenze

by - 11 července



Chlap je český drama seriál z lékařského prostředí, který je inspirován skutečným příběhem Pierdante Piccioniho, primáře velké nemocnice v severní Itálii, který popsal své zkušenosti v autobiografických románech "Minus dvanáct" a "První pomoc". 

MUDr. Ondřej Frank je skvělý doktor, ale nesnesitelný člověk, který zásadně nemíchá práci a emoce a na pacienty se dívá jen jako na čísla na papíře, nikoli jako na reálné lidi. Po vážném zranění hlavy však přichází o velkou část vzpomínek a probouzí se jako úplně nový člověk, který sotva věří tomu, jak ho kolegové popisují. Co víc: s manželkou se prý rozvedli a ona teď žije úplně jiný život s někým jiným. Jenomže pro něj to je jako včera, kdy ji tiskl v náruči a kdy si hráli s jejich malými dětmi. Jenomže to nebylo včera, ale před dvanácti lety. Frank má před sebou obtížnou cestu, objevování sebe sama, okolního světa a dohánění ztracených let, na které si dost možná už nikdy nevzpomene...


Tomáš Maštalír

V každé epizodě se řeší několik lékařských případů, společně s dějovými linkami prolínajícími se na pozadí epizod. Nejsem doktor, takže vám nepovím, jak moc jsou přesné všechny ty lékařské termíny a procedury, na tento druh realismu se zde tedy zaměřovat nebudu. Stejně: v tomto ohledu se seriál podobá spíše pořadu Dr. House, tedy že většina pacientů netrpí klasickými nemocemi, ale trochu vzácnějšími chorobami a Dr. Frank si jako správný Sherlock Holmes všímá drobností, které nikdo jiný nevidí a které mu nakonec pomohou se správnou diagnózou. I když se jednalo o zásadně jedno-epizodové záležitosti a pacienti nebyli na obrazovce až tak dlouho, některé jsem si opravdu oblíbila a přiznám se, bylo zde několik srdceryvných scén, které mě dokázaly i rozbrečet. A tím jsem překvapila i sama sebe, protože jsem už HODNĚ dlouho u televizní obrazovky nebrečela.

Hlavní dějová linie (tedy Frankova ztráta paměti) je velice zajímavá a s každou epizodou se divákům odhalují nové a nové detaily ohledně toho, co se vlastně tehdy stalo. Kromě toho se na pozadí odehrávají další příběhy vč. několika romantických zápletek a jiných problémů, které řeší ostatní zaměstnanci nemocnice. Nebudu se pouštět do detailů, protože to by byl už spoiler.

Budu upřímná, seriály z tohoto prostředí jsem nikdy nesledovala (a to ani Dr. House, kterého viděl snad už každý; aspoň zčásti) a ani tohle jsem původně neměla v plánu sledovat. Jeden den jsem ale náhodně viděla v televizi jeden z pozdějších dílů (dvanáctý) a překvapivě mě hrozně zaujal a hned jsem si musela ze záznamu pustit i díl předchozí (jedenáctý). Pak jsem teprv začala koukat od jedničky, kvůli čemuž jsem teda měla už pár věcí vyspoilerovaných a neměla jsem úplně to překvapení, jaké by měl klasický divák, který by koukal od začátku. Ale je pravda, že kdybych koukla nejdřív na první díl, možná by mě to nezaujalo až tolik, kdo ví.


Andrea Růžičková a Jiří Dvořák

Co se týče postav, samozřejmě jsem měla ráda Ondřeje Franka (Tomáš Maštalír), ale kromě něj jsem si také velmi oblíbila dvojici stážistů, Lindu (Elizaveta Maximová) a Filipa (Jan Nedbal). Zajímavou postavou byl také primář Marek Sýkora (Jiří Dvořák), který byl skoro takový seriálový záporák. Nakonec jsem měla ráda i psychiatra Karla Drtinu (Martin Myšička), jen mě mrzí, že nedostal větší prostor - myslím, že byl jediným zaměstnancem nemocnice, který pořádně neměl žádný vlastní příběh a dějovou linku, která by se v nějaké epizodě musela řešit. Ostatní postavy byly fajn, ale neměla jsem k nim už tak velké pouto.

Jedna věc, kterou musím zmínit jako zápor, je postava mladého doktora Gabriela (Valer Mbila). Aby nedošlo k omylu, měl zajímavý příběh, ale ze začátku (než jsem si zvykla) mi dost vadilo to, jak mluví - tuším, že když jsem o tom říkala mamce, popsala jsem to "jako kdyby přednášel scénář z papíru, takhle normální člověk prostě nemluví". Později jsem zjistila, že herce možná někdo předabovává, pouštěla jsem si s ním pak i rozhovor a je pravda, že mluví celkem jinak, takže zde by byla má výtka spíše k dabérovi. Každopádně co se týče dějové stránky, moc se mi nelíbilo, co udělal v osmé epizodě "Hippokratova přísaha" a hlavně jaké to (ne)mělo následky. Jsem ochotná postavám určité věci odpustit, když mají dobrý důvod, ale tohle bylo už trochu moc i na mě.

Také bych ráda zmínila samotný konec seriálu: ještě v předposledním díle jsem si říkala, že to na mě působí jako půlka série, nikoli konec - nic nebylo dořešené, jak to sakra chtějí ukončit v jednom díle? Ale přeci jen se jim to podařilo a nepůsobilo to ani uspěchaně, takže jsem spokojená. Líbilo se mi, jak byly jednotlivé dějové linky zakončeny a to, že pár z nich ani neměly zrovna "pohádkově šťastný konec". Působilo to díky tomu o dost více realisticky a upřímně, jsem takhle mnohem spokojenější.


Tomáš Maštalír, Jenovéfa Boková a Valer Mbila

Celkově se mi seriál líbil a pokud bude náhodou druhá série, rozhodně ji chci sledovat. "Chlap" měl hodně dobré momenty (i když by si zasloužil lepší název), po dobu sledování jsem se bavila, často jsem ani nedokázala odtrhnout oči od obrazovky a i když jsem se k seriálu dostala později, těch několik posledních týdnů vysílání, které mi zbývaly, jsem vždy napjatě čekala na čtvrtek a na nový díl ve vysílání. Rozhodně si myslím, že se jedná o klenot v jinak průměrných (až podprůměrných) českých televizních novinkách a zvláště, když jde o televizi nova. Tohle opravdu není žádná Ordinace v růžové zahradě

Ve finále tedy mohu Chlapa doporučit, minimálně pár epizod na zkoušku a pak uvidíte. A to i když nejste na pořady z tohoto prostředí, protože jak jsem psala výše, to nejsem ani já.

HODNOCENÍ
7/10


***

A to je pro dnešní článek vše!

Zaznamenali jste tento seriál? Zaujal vás - ať už z reklam nebo z mé recenze?

Jak se díváte na nové české filmy a seriály, jste ochotní jim dát šanci nebo se jim naopak vyhýbáte a sledujete spíše zahraniční pořady?

Děkuji za přečtení, užijte si týden a budu se na vás těšit zase v pondělí u dalšího článku! L. V. ♥

You May Also Like

14 komentářů

  1. Viděla jsem letmo jen pár dílů, ale vypadá to na zajímavý seriál - i když pro mě ne tak chytlavý, že by mě připoutal k obrazovce. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nečekala, že by mě nějak chytnul, ale kupodivu ano :D Neříkám, že je to teď můj nejoblíbenější seriál, ale měl své kouzlo.

      Vymazat
  2. Málokterý seriál z produkce Novy nebo Primy by mě zaujal natolik, abych se na něj chtěla dívat pravidelně. Snažím se hlavně vyhýbat těm, které mají konec někde v nedohlednu a mají tak vyhrocené situace, že to snad nikdo ani nemůže brát vážně. Někdy se ale nedá vyhnout upoutávkám v televizi, tak ty mi v podstatě vyzradí skoro celý děj a ani se na seriál koukat nemusím (myslím teď hlavně Zoo). :D
    Co se týče tohoto seriálu, tak mě vůbec nezaujalo to lékařské prostředí, toho už se natočilo strašně moc a už by to mohlo stačit. Hlavně tedy, pokud má "Chlap" nějaké to speciální vidění detailů a umí diagnostikovat i ty nejsložitější případy, tak to si opravdu raději pustím Dr. House. Každopádně moc pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to stejně, já jsem celkově ten typ, co se vyhýbá všem českým filmům/seriálům (nejen Nova/Prima), dokud mě nakonec nedonutí někdo jiný, ať to vyzkouším. Já jsem věci z lékařského prostředí nikdy nesledovala no, ani toho Dr House (krom pár epizod), takže možná tím to i je, že mě to zaujalo :) Ale jasně, určitě to není pro každého.

      Vymazat
  3. Seriál vůbec neznám. My teď nemáme ani zapojenou televizi, tak koukáme jen na Netflix. Ale hezky jsi seriál představila a ohodnotila :-)

    Ketrin ~ Vnímej blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na netflixu se dá najít spousta kvalitních věcí, já bych si s ním taky určitě vystačila místo TV, na kterou sama stejně koukám jen výjimečně :)

      Vymazat
  4. Seriál Chlap se mi moc líbil, dokonce se líbil i natolik příteli, že na něj koukal se mnou 😅. Seriály s nemocničním prostředí mám hrozně ráda a ráda je sleduji, ale je pravda že Ordinaci v růžové zahradě už jsem přestala sledovat.. je to takové nekonečné a už neví co tam vymyslet.. 🙄.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já Ordinaci nikdy nesledovala no, viděla jsem pár náhodných dílů v TV, když na to koukala třeba babička a stačilo mi to :D Tady se mi líbí, že z toho fakt neudělali nekonečný seriál a pořádně to ukončili ve finále.

      Vymazat
  5. O tomto seriálu jsem slyšela. Ale nebyla jsem si jistá, jestli se chci začít dívat na něco, co se jmenuje "Chap". Je to tak divný název. A seriálům z lékařského prostředí já se od jisté doby vyhýbám. Hlavně té Ordinaci v Růžové zahradě. Ale tohle by snad mohlo být kvalitnější dílo, než ty předchozí pokusy. Ale já se stejně málokdy koukám na něco na Nově nebo na Primě. Je tam tolik reklam.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, ten název je opravdu zvláštní, s tím souhlasím a doteď nechápu, proč nevymysleli něco trochu kreativnějšího. Co se týče reklam, já si to většinou pouštěla až zpětně, takže přetáčet reklamy nebyl problém, minimálně na té nově. Na primě už nejde přetáčet vůbec, což je na nic a nejen kvůli reklamám.

      Vymazat
  6. Zaznamenala jsem a kousek jsem viděla, ale úplně mě to nezaujalo. Pěkná recenze :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
  7. Tak to zní hodně dobře. Vlastně o seriálu slyším i poprvé, ale je to hodně dobý tip na co kouknout.

    OdpovědětVymazat