Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství | Recenze

by - 20 června


Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství (v originále Doctor Strange in the Multiverse of Madness) je v pořadí druhým dílem Doctora Strange (i když šestým MCU filmem, ve kterém se tato postava objevuje) a dějově částečně navazuje na seriál WandaVision. Stephen Strange se tentokrát setkává s mladou Americou Chavez, která má jedinečnou schopnost cestovat mezi vesmíry. Kvůli tomu jí je ale v patách spousta nepřátel a neexistuje žádný vesmír, ve kterém by se mohla schovávat dlouho. Hranice mezi přítelem a nepřítelem je navíc mnohdy tenčí než se zdá a v nekonečných možnostech mnohovesmíru to platí dvojnásob. Koho Stephen potká na svých cestách a jakou cenu bude muset zaplatit, aby Americu ochránil?

Jak už bylo řečeno, pro sledování filmu bych doporučila zhlédnout seriál WandaVision, ale není to podmínkou - vše je zde vysvětleno, takže se nemusíte bát, že byste nepochopili, co se děje. Ve filmu jsou samozřejmě pak i "easter eggy" z dalších Marvel seriálů/filmů (a to i mimo MCU), ale kdybych je měla konkrétně zmiňovat, byl by to spoiler. Ve finále se v Marvel filmech tak či tak objevuje spousta věcí, které pochytí jen komiksoví nadšenci a o kterých z žádných jiných filmů ani vědět nemůžete, takže kdyby měl někdo sepsat seznam všeho, co byste měli vidět/přečíst před koukáním, abyste rozuměli každému drobnému detailu, asi bychom zde byli ještě dlouho.


Vizuální stránka
filmu je naprosto dechberoucí, to stejné co se týče hudby, kostýmů, režie i hereckých výkonů. Myslím si, že v tomto ohledu si opravdu není na co stěžovat, Benedict Cumberbatch je jako Doctor Strange naprosto skvělý (řekla bych, že je to moje nejoblíbenější role od něj, i když zatím nebyl film, kde bych ho neměla ráda), Elizabeth Olsen jako Wanda Maximoff byla fenomenální, jen Xochitl Gomez jako America Chavez mě nijak zvlášť neoslnila, ale ani nedostala tak velký prostor pro nějaký pořádný herecký výkon. Navíc tyhle mladé herce beru vždy s rezervou a Xochitl má teprve 16 let, takže v tomto ohledu si myslím, že si vedla velmi dobře.

Film měl překvapivě silné hororové prvky, místy jsem cítila inspiraci japonských hororů a atmosféra byla vždy naprosto skvělá. Nebála jsem se, ale cítila jsem to napětí, které se mnohdy opravdu dalo krájet. Také se mi líbila kombinace hororu s komedií, občas v naprosto nečekaných situacích, ale myslím si, že to k sobě opravdu sedlo a občas to trochu uvolnilo napětí. Co se týče humoru - nebyl to žádný Thor: Ragnarok (což některé potěší, vím že pro spoustu lidí je to už příliš velká komedie), ale řekla bych, že kombinace humoru a seriózních situací zde byla perfektně vyvážená.

Můj největší problém se týká samotného děje, což mě dost mrzí, protože jsem měla vysoká očekávání o tom, co bych zde chtěla vidět. Myslím si, že tvůrci nevyužili potenciálu, který jim mnohovesmír nabízel - očekávala jsem mnohem více prozkoumaných vesmírů, mnohem více známých i neznámých postav a jiných verzí těch postav a vůbec, že to opravdu bude "mnohovesmír šílenství" až z toho budeme šílet i my diváci. Což se bohužel nestalo. Myslím si, že by filmu prospěla alespoň další hodinka navíc, ve které by se toho stihlo prozkoumat více a to i včetně samotné postavy Americy a jejích schopností. Dokonce bych řekla, že by bylo mnohem lepší, kdyby tohle byl seriál a ne film a několik epizod bylo věnováno čistě jen různým vesmírům a objevování toho, co nabízejí.

Problémů s tímto filmem mám více, ale tomu se budu věnovat až v sekci spoilerů níže. Pokud si nechcete nic vyspoilerovat, přeskočte až za další obrázek.


*** SPOILER ***

Pokud plánujete film zkouknout a nechcete si nic vyzradit, tak tuto část přeskočte! Jedná se o zásadní spoilery, takže pokračujte na vlastní nebezpečí!

Za prvé zmíním problém ohledně schopnosti Americy - celý film nedokáže svou sílu ovládat, tak jako celý svůj život, ale pak stačí jeden cool proslov od Strange a už to zvládne? Teda, byla to dobrá scéna, ne že ne, ale i tak bych brala, kdyby v průběhu filmu alespoň nějak cvičila a učila se, jak ty schopnosti používat. V tomhle by opět pomohla forma seriálu místo filmu, kde by bylo více času a prostoru se této problematice věnovat.

Dále - to, že jsem si přála vidět více verzí nám známých postav jsem už zmínila (po internetu se jednu dobu objevovala fotka Toma Cruise jako Iron Mana z jiného vesmíru a já reálně věřila, že to ve filmu bude, takže mě dost zklamalo, když tam nebyl), ale podívejme se na někoho, kdo se zde objevil... někoho, jehož hlas jsme mohli slyšet už v traileru *wink, wink*. No, nebudu lhát, na Charlese Xaviera jsem se těšila fakt hodně a sakra mě mrzí, že tam nebyl delší dobu. Ale nejvíc mě teda štve to, jak snadno je Wanda dokázala v té jedné části všechny porazit (vy víte kdo další byl s Charlesem, raději to nevyzradím ani tady). Za prvé teda proti ní měli vyrazit zaráz a ne po jednom (což byla velká chyba na jejich straně), ale i tak si myslím, že Wanda neměla být tak silná. Vím, že je to vysvětleno tím temným grimoárem, ale stejně... minimálně Charles je podle mě prostě silnější než ona, měl by být schopný ji doslova udržet na místě silou vůle a nevím, nelíbilo se mi, jak snadno ho dostala. Ale možná jsem "salty" jenom proto, že je to moje hodně oblíbená postava a stejně, dá se to brát tak, že tohle byl prostě vesmír, ve kterém ani tito legendární hrdinové nejsou až tak silní, jak v jiných verzích.

*** KONEC SPOILERU ***


Teď již k finálnímu hodnocení...

Film hodnotím nadprůměrně, nicméně se nejedná o nejlepší Marvelovku, kterou jsem v posledních letech viděla. Rozhodně se plánuju na něj v budoucnu podívat, jsem ráda že jsem ho viděla v kině a ani nelituju toho, jak moc jsem byla na film natěšená, ale bojím se, že mi to ve finále trochu uškodilo. Přeci jen jsem měla opravdu vysoká očekávání, která z velké části naplněna nebyla

Proto bych všem fanouškům Marvelu (kteří Doctora Strange ještě neviděli) doporučila brát určité věci s rezervou a možná nemít přehnaná očekávání o tom, co uvidíte a co ne. Nicméně pořád se jedná o skvělý divácký zážitek, nudit se určitě nebudete a zvlášť pokud nejste v tom světě až tak znalí, neviděli jste všechny filmy a komiksové postavy jsou pro vás záhadou... pak se nemáte čeho bát. Ale pokud vás superhrdinská tematika a cestování mezi jinými vesmíry nijak nezajímají, myslím si, že taky o nic nepřijdete, když se rozhodnete film vynechat.

HODNOCENÍ
6.5/10

***

A to je pro dnešní článek vše!

Slyšeli jste o tomto filmu? Viděli jste ho, případně chystáte se na něj někdy podívat?

Máte rádi Marvel a celkově superhrdinskou tematiku nebo to není váš žánr?

Děkuji za přečtení, užijte si týden a budu se na vás těšit zase v pondělí u dalšího článku! L. V. ♥

You May Also Like

6 komentářů

  1. Tento seriál neznám, ale říkalo mi o něm již mnoho lidí, tak třeba na něj někdy v budoucnu přijde řada.

    OdpovědětVymazat
  2. Na filmu jsem byla a líbilo se mi to, ale rozhodně top to není. Je to celkem dost přeplácané :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak nějak, přeplácané bych to úplně nenazvala, protože bych tam toho brala i víc, ale jak říkáš, top Marvelovka to není :)

      Vymazat
  3. Já jsem teda velkým milovníkem Marvelů, ale přijde mi, že každý další film už je jenom větší a větší slátanina, která úplně přestává dávat smysl. Jo scény, kostýmy, výkony, hudba všechno super a velkolepé, ale za mě na tom bohužel trochu upadá příběh. Já osobně jsem byla z Wandina příběhu trochu zmatená, takže bych ocenila, kdyby byl vysvětlen pořádně. Celý multiverse pro mě byla taky poměrně zmatečná věc, ale je pravda, že jsem na film koukala v angličtině s bulharskými titulkami, takže mi mohlo něco uniknout. :D Celkově komediální prvky dobrý, hororový za mě děs. Jakože pardon ale co ten chodící zombík? Naprostá blbost. My teda s přítelem odcházeli z kina poměrně zklamaní ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chodící zombík byl víc do komedie než hororu no, i když nápad zajímavý :D Ale taky jsem byla poměrně zklamaná a víceméně čím víc nad tím přemýšlím, tím víc zklamaná si přijdu, protože jsem to prostě čekala trochu jinak.

      Vymazat