Pod maskou lži | Recenze

by - 27 června

Přiznám se, že je to už rok, co jsem tuhle knížku četla, a ani nevím, proč mě tehdy nenapadlo na ni sepsat na starý blog recenzi. Hodnotila jsem ji akorát na Databázi knih a když jsem tam teď po delší době koukala, došlo mi, že bych ji mohla zhodnotit i tady (sice si už nepamatuju spoustu detailů, ale základ kupodivu stále vím). Jak už vidíte nahoře v anotaci, jedná se o knihu, jejíž zasazení je inspirováno viktoriánskou Anglií a je plná lidí s magickými schopnostmi - zní to jako dobrý nápad, ne? Bohužel zpracování už bylo trochu slabší.

Děj se poměrně dost táhl. Byly tam i zajímavé momenty, ale často jsem se do čtení musela nutit, protože jsem ji chtěla už dočíst - je to takový ten syndrom toho, když vás spousta scén nebaví, ale zároveň vás pořád zajímá, jak to dopadne. Jenomže pak se dostanete na konec a všechno se najednou vyřeší na posledních 10 stránkách. Uspěchané konce nemá rád asi nikdo a bohužel se mi ten samotný konec ani moc nelíbil (ovšem skončilo to celkem překvapivě, nebyl předvídatelný).

Na druhou stranu to musím brát tak, že ještě existují dva díly, ale hádejte co - nejsou přeloženy do češtiny. Taky tak nesnášíte, když přečtete celou jednu knížku s myšlenkou, že je to jen jeden samostatný díl, ale na konci zjistíte, že se jedná o sérii? A zbytek té série ani přeložen nebyl? Jasně, moje angličtina je na dobré úrovni, takže kdybych si to VÁŽNĚ chtěla přečíst, tak to pro mě nebude asi takový problém, maximálně tak s tím, kde ty další díly sehnat, ale jde o princip. Pamatuju si, jak jsme se o tomhle bavili pár semestrů zpátky v Redaktorských pracích - profesorka předtím pracovala v nakladatelství a právě tohle komentovala. Sama byla proti tomu, aby nakladatelství překládala jen jeden díl ze série, když se k tomu už zavázali a dali tak čtenářům "slib". Chápu, že asi ten první díl neměl takový úspěch, tak se na to vykašlali, ale stejně. No, už jsem trochu vybočila z tématu :D Ale chtěla jsem informovat případné čtenáře, aby s tímto počítali - velice pochybuju, že ty díly v Česku po těch letech ještě vyjdou.

"Mohu bezpečně říct, že tohle byla ta nejdivnější situace, ve které jsem kdy byla: snažit se použít magické schopnosti k vyléčení zvláštního, polonahého muže v jeho ložnici."

Evelyn, hlavní hrdinku, jsem si moc neoblíbila, ale ani jsem s ní neměla vyloženě problém - jen mi vadilo, jak byla místy hrozně nevděčná ke všem lidem okolo. Co se týče dalších postav: pan Sebastian Braddock byl celkem fajn, seč možná klišé "tajemný muž s ledovou maskou". Ovšem nebudu lhát, scény s ním jsem měla ráda, někdy to klišé nevadí :) Pak tu byl pan Kent, také poměrně dobrá postava, i když ze začátku působil hrozně zbytečně, ve stylu - proč tady vůbec jsi? Aby měla Evelyn na výběr z víc lidí? A nějaký jiný účel? Nicméně ke konci se tam začal objevovat trochu víc a díky jednomu detailu se stal i o něco zajímavějším.

Což mi připomíná jednu důležitou věc - pokud plánujete tuto knihu číst, neočekávejte žádnou extra romanťárnu. Myslela jsem si, že romance tam bude hrát mnohem větší roli a ano, je možné, že se to bude rozvíjet v těch dalších dílech, ale sama jsem doufala v trochu víc. Jasně, něco tam bylo, ale... ne dost, vzhledem k mým očekáváním, které jsem z přečtení anotace měla :D Což samozřejmě není špatně, slow burny jsou super a romance ani v knížkách být nemusí, ale jen informuju všechny, kteří by měli stejná očekávání jako já.

Vím, že to asi zní, jako bych tuhle knihu hrozně kritizovala, ale ve finále nebyla tak špatná. Byl to prostě průměr; žádný zázrak, podruhé ji číst už nemusím (a k těm dalším dílům se asi taky nedokopu). Ale nebyla nijak příšerná, ten děj sám o sobě byl dobrý nápad, jen nejsem fanouškem toho zpracování. Nicméně je spousta lidí, kterým se kniha líbila (stačí si pročíst recenze na Databázi), takže je to stejně hodně individuální. Pokud se někdo z vás rozhodne tuhle knížku číst - nebo ji už četl - ráda se dozvím názor v komentářích! :)

5/10

***

Znáte knihu? Máte rádi prostředí Viktoriánské Anglie a příběhy o lidech se superschopnostma?