Zodiac | Recenze

by - 31 května

Film mi původně doporučila kamarádka, protože v něm hraje trojice našich oblíbených herců z MCU a když jsem viděla, že ho budou dávat v televizi, příliš jsem s jeho zhlédnutím neváhala. Jedná se o poměrně temný krimi příběh, který následuje skutečné události a skutečného masového vraha. Příběh začíná první vraždou a je následován šiframi, které sám vrah posílá do novin a požaduje, aby je otiskli na první straně. Tím začíná lov.

Řeknu to asi takto, samotných vražd není ve filmu "vidět" zase tolik, ale ty, které jsou ukázány, jsou... poměrně brutální. Možná brutální není to správné slovo, protože to není zase taková krvavá řež, jakou si teď asi představujete, ale musela jsem párkrát odvracet pohled. A to miluju Hru o Trůny, takže to něco určitě musí znamenat (jeden by řekl, že jsem si na násilí už zvykla, ale ono ne).

"Že to nemůžete dokázat ještě neznamená, že to není pravda."

První polovina filmu byla pomalejší. Nechci říct, že mě nebavila, protože to není úplně pravda, ale kdybych měla hodnotit první a druhou polovinu filmu zvlášť, bylo by to na hodnocení poznat. Na druhou stranu chápu, proč je rozjezd tak pomalý. Detektivky nejsou moje parketa, ale je jasné, že chvíli trvá, než se stanoví všechna fakta, než se seznámíme s postavami a než máme vůbec dostatek informací na to, abychom mohli začít hádat, kdo je vlastně ten vrah. A očividně ty zajímavější části budou až později... ale stejně se to hodí zmínit, aby jste s tím případně počítali.

Celý film se odehrává v průběhu několika desítek let a obsahuje poměrně dost skákání v čase do budoucna. Předpokládám, že je to čistě z toho důvodu, že je to podle reálných událostí, takže to nebudu moc komentovat. Normálně by mi to asi trochu vadilo, ale takhle to chápu + je to alespoň realistické. Kdyby se ten případ vyřešil rychle, ztratilo by to všechno napětí.

"Člověk je nejnebezpečnějším zvířetem ze všech."

Co se týče postav... hlavního hrdinu, novináře Roberta (J. Gyllenhaal), jsem si oblíbila celkem rychle. Jeho posedlost vyřešením případu byla dost "nakažlivá", abych tak řekla a především na konci jsem mu hrozně držela pěsti. Napadá mě hned několik skvělých scén, ale kvůli spoilerům je nebudu zmiňovat... jeho charakter mě na konci hrozně bavil, stejně jako charakter policisty Davida (M. Ruffalo). Ze začátku jsem ho moc neřešila, ale hrozně se mi líbily jeho hlášky, kdy "naprosto nenápadně" radil Robertovi, jak pokračovat v pátrání. Škoda jen, že novinář Paul (RDJ), už v druhé polovině filmu moc nebyl.

Celkově film hodnotím nadprůměrně. Jedná se o příběh plný napětí a dokonce strachu o hlavní postavy. A i když si myslíte, že víte, kdo je vrah, film vás pořád nutí o tom pochybovat a do poslední chvíle si vlastně nejste vůbec ničím jistí (a tím myslím opravdu do poslední chvíle... ten konec je pořád dost otevřený, řekla bych). Přidávám plusový bod za titulky, které prozradily, co se dále stalo s jednotlivými lidmi. Každopádně pro milovníky krimi/thrillerů určitě doporučuju a zbytek... můžete mrknout na trailer, třeba vás to taky zaujme - jako mě. Ať už dějově nebo aspoň obsazením :)

7/10

***

Znáte film? Zajímají vás příběhy o sériových vrazích a příběhy inspirované skutečnými událostmi?