Koruna | Recenze

by - 29 března

Po konci minulého dílu jsem se dost těšila na pokračování a na to, jak vlastně celý příběh skončí (zároveň jsem se toho ale i obávala). Víceméně od začátku Dcery jsem si myslela, že vím, koho si Eadlyn vybere, takže když se začalo ukazovat, že to nebude tak snadné, byla jsem  rozhodně nadšená (nemám ráda, když je konec předvídatelný od samého začátku). A o to víc mě potěšilo, když se začala sbližovat s mou nejoblíbenějším postavou (o tomhle víc v sekci spoilerů).

Autorka mě velmi příjemně překvapila, už dlouho jsem nebyla takhle spokojená s koncem nějaké série (i když mi tam chybělo pár dořešených detailů, ale o tom taky později). Celkově tuhle knížku hodnotím o něco lépe než Dceru a určitě doporučuju všem milovníkům Selekce tyto dva díly přečíst (rovnou říkám, že vám bude v prvním díle Eady vadit, ale slibuju, že se to zlepší).

"Měla jsem moc, ale nevěděla jsem, jak ji použít. Byla jsem vládcem, který netušil jak vést. Byla jsem dvojčetem, které zůstalo samo. Byla jsem dcerou bez rodičů. Měla jsem půl tuctu nápadníků a nebyla jsem si jistá, jak se zamilovat."

Jak jsem řekla, Eadlyn se od předchozího dílu dost změnila, konečně se z ní stala sympatická postava, se kterou čtenář může i soucítit. Zajímal mě její život a bavily mě číst její společné scény s ostatními kluky ze selekce, ale i s její rodinou. Stále si stojím za tím, že Maxona, Americu a Aspena moc nepoznávám, když jsou dospělí, ale to se dalo čekat.

Uvedla bych jeden zápor, který souvisí spíše s překladem a korekcí: ke konci knihy jsem nacházela stále více a více překlepů nebo dokonce i vynechaných slov. Většinou to moc neřeším, ale tady mě to už celkem rušilo (což je ovšem vina nakladatelství/korektora, ne autorky).

"Vždycky jsi Eadlyn. A vždycky jsi královna. Pro ostatní jsi vším. A pro mě jsi mnohem víc."

SPOILERY

Jak jsem už zmínila, od samého začátku Dcery jsem si myslela, kdoví jak bude konec předvídatelný. Byla jsem si na 99% jistá, že Eadlyn skončí s Kilem a že autorka využije to klasické "na začátku se nesnáší, pak se do sebe zamilují" klišé. O to víc mě Koruna překvapila. Musím říct, že Erika/Eikka jsem si hrozně zamilovala už v předchozím díle a nebála bych se říct, že byl mou nejoblíbenější postavou, ale ani ve snu by mě nenapadlo, že se do něj nakonec zamiluje i Eady. Přeci jen, nebyl součástí Selekce, jak jen by spolu mohli skončit? Proto jsem se tolik bála konce, bála jsem se, že si Eadlyn přeci jen vezme Kila (později Henriho), Erika už nikdy neuvidí, BUM špatný konec (aspoň pro mě). A ačkoliv ty přeslazené šťastné konce zase tolik nemusím... tentokrát se mi při čtení vážně ulevilo a nemohla jsem se přestat usmívat. Za což nejspíš může i moje vlastní láska k Erikovi :D

Co mě taky dostalo, bylo Haleovo přiznání, že je zamilovaný do Eana. Zrovna jsem tu pasáž četla cestou autem a vím, že jsem nahlas vykřikla: "Moment, co?!" a začala jsem se smát, protože jsem to absolutně nečekala! Halea jsem taky měla dost ráda ("Každý den něco"), ale musím uznat, že to byl dobrý způsob, jak se zbavit hned dvou finalistů zároveň :D

Nakonec bych chtěla trochu okomentovat situaci s Maridem. Dost rychle mi začalo být jasné, že se mu nedá věřit a jeho náhlá touha po koruně mě ani trochu nepřekvapila. Trochu mě zklamalo, jak se to s ním nakonec (možná až moc uspěchaně) vyřešilo, nemyslím si, že by to bylo tak snadné. Stále ho spousta lidí podporovala a nedivila bych se, kdyby požadovali, aby Eady zrušila zasnoubení s Eikkem. Je škoda, že jsme se už nedočetli, jak na tuhle informaci reagovala veřejnost, upřímně si nemyslím, že byli moc nadšení - což Eadlyn samozřejmě nemusí zajímat, měla pravdu v tom, že je to její život a ano, rozhodně si zaslouží být šťastná.

8/10

***

Znáte knihu, četli jste ji? Čtete rádi YA romantiku nebo preferujete jiné žánry?