Kaos (1. série) | Recenze

by - 16 září

Kaos je temná komedie zasazená do alternativní současnosti, kdy víra v řecký pantheon na Krétě nikdy nevymizela, naopak se stále staví sochy a pořádají velkolepé slavnosti, vše ve jménu bohů. Příběh má vícero hlavních postav i dějových linek, které se postupně prolínají, přičemž v hlavní roli se zde objevují jak bohové, tak bájní hrdinové, smrtelníci i dávno zemřelé duše žijící v Podsvětí.

Příběhem diváka provází hrdina Prométheus, který nejen že představuje jednotlivé postavy a vysvětluje střípky mytologie pro méně znalé, je také jedinou postavou, která tzv. boří čtvrtou stěnu a často promlouvá přímo do kamery na diváka.

A na jaké dějové linky se můžete těšit? Tak např. vládce Zeus se strachuje nad proroctvím, které hlásá jeho brzký skon, naopak mladý bůh Dionýsos se snaží najít nový smysl života. Smrtelník Orpheus si zase užívá života popové hvězdy, zatímco jeho manželka Euridika se smiřuje s tím, že svého muže již nemiluje. Pak je tady také Ariadna, dcera krále prezidenta Mínose, a její bodyguard Théseus, které osud zavane do centra povstání. No a problémy nastávají také v Podsvětí, ale o těch si už musíte zjistit sami - nemůžu vám přece vyzradit vše :)

Hlavní obsazení a k tomu fun fact: scény z Podsvětí jsou černobílé!

Kaos by se dal nazvat "Percy Jackson pro dospělé" aneb pro děti bych ho osobně nedoporučila z důvodu násilných i sexuálních scén. Na téma sex scén jsem psala v recenzích mnohokrát, takže to zkrátím, osobně bych to preferovala bez nich, ALE pokud se sex scény někam hodí, tak je to právě adaptace řecké mytologie. A to se ještě jedná o velmi mírné verze, viděla jsem mnohem delší a odhalenější a hlavně když si vzpomenu na legendy o Dionýsových bakchanáliích (divoké slavnosti v jeho jménu, kde veřejné orgie byly na denním pořádku), tak to se opravdu srovnávat nedá, to se zase nemusíte bát :D

Seriál patří k těm odlehčeným, které se neberou příliš vážně, obsahuje temný humor, občas spadající do parodie a charakteristiky jednotlivých bohů jsou vyhnány do extrému - což ale opět není nic nového, už ve Starověkém Řecku existovaly básně, které si z bohů "dělaly legraci". Osobně jsem se tohoto trochu bála, protože já parodický humor všeobecně ráda nemám a jako velký milovník řecké mytologie jsem z toho měla obavy (nelíbí se mi, když je moje oblíbená postava všem pro smích), ale tady to není velký problém. Navíc do extrému je vyhnán především Zeus, jehož vyobrazení je pro mě přiznávám takové hraniční, ale protože je to Jeff Goldblum, ani jsem nic jiného nečekala a byla jsem na to připravená. A líbí se mi, že PRO JEDNOU KONEČNĚ je někde Zeus vyobrazen spíše jako záporák než jako hrdina a naopak Hádes není vyobrazen jako záporák, ale spíše jako vyčerpaný byrokrat, což... docela chápu na osobní úrovni :D

Kaos je velmi inkluzivní, především co se týče LGBTQ+ tematiky, ale nic zde není na sílu a pokud si na to někdo zkusí stěžovat, pak by si měl přečíst pár řeckých mýtů, protože občasný gay pár nebo trans postava se skutečně objevují i v těch reálných legendách. Vím, že tohle je hodně kontroverzní tematika, do které se nechci nijak zvlášť pouštět v recenzním článku, ale osobně jsem s tím neměla absolutně problém a naopak to beru velmi pozitivně a jsem ráda, že se toho Netflix nebojí - alespoň dokud to tam není "jen aby to tam bylo", ale je to důležitou součástí děje, což zde rozhodně je. A jak říkám, v tomto se tvůrci opravdu řídili předlohou a kdo by se o tom chtěl přesvědčit, odkazuji na knihu Metamorfózy (Publius Ovidius Naso) z roku 8 n.l., případně stačí googlit, jakmile se tam ta postava objeví :)

Héra (Janet McTeer) a Zeus (Jeff Goldblum)

A co bych změnila? Kromě zmíněných sex scén (což je čistě moje osobní preference!) by to určitě chtělo více bohů, řeckých hrdinů tam bylo dost, ale ti bohové mi tam chyběli, především mí oblíbenci jako Apollón, Artemis nebo Hermés. Ale jsem na druhou stranu ráda, že Dionýsos dostal prostor jako jedna z hlavních postav, to se jen tak nevidí, a hlavně miluju jeho povahu, přesně takto si Dionýsa představuji. Doufám, že pokud se dočkáme druhé série, tak se tam těch bohů objeví více, minimálně jeden nový by tam měl být, soudě podle poslední epizody, ale tam není ani řečený jmenovitě, takže můžu jen hádat, kdo by to mohl být. Tak či tak, tady platí čím více, tím lépe!

Seriál má pomalejší rozjezd, pokud do toho nejdete s energií nadšence do řecké mytologie, ale můžu bezpečně říct, že každá epizoda je o kousek lepší než ta předchozí a pak poslední dvě epizody jako velké finále byly opravdu bomba, hlavně ta poslední, WOW! Bohužel první série končí celkem otevřeně, o to více se sice těším na druhou sérii, ale o to více se taky bojím, aby ta druhá série vůbec byla, protože známe Netflix. Ale myslím si, že i jen ta první série stojí za zhlédnutí, obzvlášť pokud máte rádi řeckou mytologii nebo i jen kvůli skvělému obsazení několika hvězdných herců; kromě Jeffa Goldbluma (kterého snad nemusím ani představovat) zde totiž hraje např. David Thewlis (Harry Potter, Dračí srdce, Království nebeské) nebo Stephen Dillane (Hra o Trůny)!

Závěrem nemohu nic než jen doporučit aspoň zkusit prvních pár epizod, je zde spousta zajímavých postav, překvapivých zvratů, luxusní soudtrack plný známých hitů a celkově spousta zábavy, ale nechybí ani vážné momenty. Pokud hledáte nějakou oddechovku a nevadí vám občas temnější humor, rozhodně Kaosu dejte šanci! :)

8/10

***

Už jste slyšeli o této novince, zaujala vás? Já osobně jsem totiž seriál zhltla první víkend po jeho zveřejnění a teď nějak nevím co se svým životem, potřebuju nutně druhou sérii! Ale známe Netflix, takže se trochu bojím, aby nějaké pokračování vůbec bylo (takže prosím pokud tam máte účet, hezky se na to jděte podívat, ať ta sledovanost trochu stoupne, děkuji)...

A z jiného soudku, máte rádi tematiku řecké mytologie v knihách a seriálech? Jaká je vaše nejoblíbenější adaptace s tímto zasazením? :)

Děkuji za přečtení a přeji krásný den, týden, měsíc a zase někdy příště! L. V. ♥